Goda Gotland

PrimörPremiär på Gotland 21-24 maj: MATUPPLEVELSER, FÖRFATTARE, TÄVLINGAR, MARKNAD MM

Pressmeddelande   •   Apr 15, 2009 08:32 CEST

Om någon dryg månad är det dags för vårprimörerna; vit och grön sparris, rabarber, kaip (en vildpurjulök som nästan bara växer på Gotland), lök, lamm, lax, murklor och de första mjälla rödbetorna.
Under Kristihimmelsfärdshelgen den 21-24 maj arrangeras Gotlands stora matfest - PrimörPremiären.
Njut av primörer och delikatesser samt kulinariska krumsprång och upptåg över hela ön!

PrimörPremiären ifjol blev en succé med tusentals besökare. I år blir den ännu större med fyra dagar och fler evenemang över hela ön. Med maten och årets första primörer och öns övriga delikatesser inleds hela sommarsäsongen. Krögare, odlare och uppfödare på hela Gotland bjuder in till sina restauranger och gårdar. Almedalsbiblioteket i Visby blir ett centrum med MATboktema innehållande mat- och smakshower med kända författare som bl.a. Mats-Eric Nilsson (skrivit böckerna "Den hemlige kocken" och "Äkta vara"), Johanna Westman, Anna Bergenström (kokbokslegend), Lena Katarina Swanberg och Rune Kalf-Hansen från TV:s Toppform. Även en stor matmarknad kan avnjutas och vinskribenten Håkan Larsson leder provning av vin och mat!

PrimörPremiäreninnehållervidareen kulinarisk primörmiddag på nya Tott Hotel i Visby den 21 maj på kvällen. De är åtta krögarna i restaurangnätverket "Kulinariska Gotland" som tillsammans skapar en gastronomisk gotlandsupplevelse. Hotell- och restaurangskolan arrangerar den 21 maj en större matlagningstävling för gymnasieskolor från hela landet. I socknarna Fole, Hablingbo och Rute blir det stora och speciella program och matupplevelser även nattetid.

Kom och möt våren under PrimörPremiären. Gotland är mycket mer än en sommarö - det är en magisk primör- och delikatessö året runt!

Hela programmet på Goda Gotlands hemsida - www.godagotland.se

För mer information; kontakta projektledaren Peter Daun, 0707-427427, peter@daun.nu

PrimörPremiär 2009 är ett arrangemang som leds av Goda Gotland/ALMI Företagspartner med stöd av Gotlands kommun (projektet Primörer & Delikatesser) samt Länsstyrelsen (Landsbygdsprogrammet).

PrimörPremiär 2009, samarbetspartners:
GotlandsMedia (GA och GT) - www.helagotland.se