Parismusic HB

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2011 09:49 CET

Principe Valiente - Debutalbum

Ute onsdagen den 23:e februari 2011

Stockholmsbaserade bandet Principe Valientes debutalbum följer på en EP som uppmärksammats runt om i Europa och i Nordamerika. Genom intensiva spelningar och en spridning av materialet i sociala medier samt i klubbsammanhang har intresset stadigt ökat inför albumsläppet. Musiken har inslag av både minimalistisk postpunk och inte så minimalistisk shoegaze, men kännetecknas först och främst av ett innovativt låtskrivande och en ofta unik ljudbild.

”Dark pop” har kommit att bli en populär beskrivning av musiken i recensioner och på onlineforum. De kvaliteter som avses länkas ofta till band som The Sisters of Mercy, The Sound, Interpol och Suede; band som trots stora skillnader har det gemensamt att de strävat efter att utforska teman och ljudbilder mer ingående än popmusik i allmänhet gör. Musikvideon till ”The Night” roterar i nuläget i tysk television (klättrade upp på 1.a plats på videolistan i musikprogrammet pop10, v 47 & v 49) och bandets debut-EP har spelats frekvent på diverse klubbar i Europa. Låtar som “One More Time” och “New Life” är kraftfulla och suggestiva. Låtarna fungerar bra på egen hand men skivan är konceptuellt strukturerad enligt traditionellt albumformat vilket lyfter låtarna ytterligare.

/Mikael Saltzman 2011

Albumet släpps onsdagen den 23:e februari under indieetiketten Parismusic och kommer att distribueras av Cosmos Music Group AB (Bonnier Amigo).

Info & kontakt:

E-mail: info@principevaliente.com