Printa Information i Helsingborg AB

Printa hjälper Newsdesk att fylla Newsdesk

Pressmeddelande   •  Jun 19, 2003 08:40 CEST

Newsdesk är en ny webbaserad tjänst för pressinformation från svenska företag och organisationer. - 65% av journalisterna vill ha en tjänst där all pressinformation från Sveriges företag och organisationer finns samlad, säger Peter Ingman, en av grundarna av Newsdesk (bilden). 70% av dem anser att ca 90% av de pressmeddelanden de idag får är ointressanta. Detta framkom vid en undersökning vi genomförde i november 2002 med 1000 tillfrågade journalister.
Journalisterna är antingen hänvisade till det omfattande flöde av pressmeddelanden som skickas till dem eller till den information de själva lyckats gräva fram ur varje enskilt företag. Problemet är att flödet av pressmeddelanden från företagen består av uppemot 95% irrelevant information och att merparten av det som skulle kunna vara intressant saknas. Dessutom är det mycket tidskrävande för journalisterna att själva söka efter uppslag och information.
Pr-byrån Printa erbjuder därför nu en helt ny tjänst. - Vi ser till att registrera företagen som kunder hos Newsdesk och hjälper till att bygga upp och underhålla deras personliga pressrum så att alla nyheter alltid finns tillgängliga för media, säger Ragnar Falck, vd för Printa Information AB. - Vi tar ett totalansvar för företagens informations- och nyhetsflöde gentemot omvärlden. Detta är ett viktigt komplement till hemsidorna där information och nyheter lätt blir inaktuella och alltför sällan uppdaterade.