PriorNilsson Fonder

PriorNilsson Fonder startar Sverige Aktiv

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2012 12:15 CEST

PriorNilsson Fonder går mot strömmen och startar Sverige Aktiv, en ny, aktivt förvaltad Sverigefond. Av PriorNilssons tre fonder blir det här den första som vänder sig till en bredare publik.

PriorNilsson Fonder har i många år skött förvaltningen av några större pensionsstiftelser och företag utöver förvaltningen av sina två första fonder. Då de förvaltningsuppdragen har gått väldigt bra beslutade man sig för att göra en publik produkt som fler kan ta del av. Aktiefonden Sverige Aktiv skapades.
- Vi verkar i en tid när ökade kostnader för att bedriva fondbolag gör att flera mindre fondbolag tvingas ge upp och många fonder läggs ner. Bland alla de Sverigefonder som finns på marknaden gäller det att sticka ut. Vi tror på äkta aktiv förvaltning, dvs att grunda förvaltningen på ren fundamental analys. Där ligger vår konkurrensfördel, säger Torgny Prior, förvaltare av Sverige Aktiv.

Sedan tidigare har PriorNilsson Fonder två hedgefonder. Förvaltaren Torgny Prior har över 30 års erfarenhet av finansbranschen och har tidigare bl.a arbetat som analytiker och förvaltare på Skandia och som portföljförvaltare på Riksbankens Jubileumsfond.
- Har man ambitionen att slå index måste man kunna bortse från index. Vi följer inget index. Vi väljer de aktier vi tror på och vi vågar ta ställning till våra bästa idéer. Vi kallar det äkta aktiv förvaltning, säger Torgny Prior.

PriorNilsson Fonder vill skapa en rimligt prissatt aktivt förvaltad Sverigefond, varför Sverige Aktiv har en årlig förvaltningsavgift på 1 procent.

För frågor, kontakta;

Lars-Ove Wijk, VD PriorNilsson Fonder, 08-441 77 03 / 0705-44 34 90 eller

Jessica Benninge, Informationsansvarig 08-441 07 08 / 0706-012717

PriorNilsson Fond och Kapitalförvaltning AB är ett fristående fondbolag som startade 2002. Bolaget erbjuder de tre fonderna Yield, Idea och Sverige Aktiv. Fonderna förvaltas av PriorNilsson Fond och Kapitalförvaltning AB, ett bolag som ägs till 100 procent av PriorNilsson och Partners AB. De två förvaltarna har i snitt 28 års erfarenhet av finansbranschen. PriorNilsson Fonder tror på fundamental analys och äkta aktiv förvaltning. Läs mer på www.pnfonder.se