PriorNilsson Fonder

PriorNilsson Sverige Aktiv nu valbar i Premiepensionen

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2013 09:42 CEST

Prior Nilssons aktiefond Sverige Aktiv finns sedan tidigare på de flesta stora svenska fondplattformar och går nu även att välja i premiepensionssystemet. Sverige Aktiv har sedan starten den 1 oktober förra året fram till den 31 maj i år gått upp 27,8 procent. Stockholmsbörsens index har under samma period gått upp 17,8 procent.

Sverige Aktivs förvaltningsavgift på 1,0 procent är relativt låg i jämförelse med andra aktivt förvaltade Sverigefonder. I premiepensionssystemet får man dessutom rabatt, vilket gör att fonden där endast kostar 0,45 procent per år.

Efter att under många år förvaltat ett svenskt storbolags pensionspengar mycket framgångrikt ville man göra en publik fond med samma upplägg som fler kan ta del av. Aktiefonden Sverige Aktiv skapades. En av anledningen till att det har gått så bra förklarar förvaltaren Torgny Prior med att de vågar gå sin egen väg.

-  Vi tror på äkta aktiv förvaltning, det vill säga att grunda förvaltningen på ren fundamental analys. Vi följer inget index. Vi väljer helt och hållet de aktier vi själva tror på och väljer också bort aktier oavsett hur tungt de väger i index. Där ligger vår konkurrensfördel, säger Torgny Prior, förvaltare av Sverige Aktiv.

Förvaltaren Torgny Prior har 31 års erfarenhet av finansbranschen och har tidigare bl.a arbetat som analytiker och förvaltare på Skandia och som portföljförvaltare på Riksbankens Jubileumsfond.

-  Vi har inga hemliga modeller utan idéerna är till stor del grundade på en mångårig erfarenhet. Sitter man mittemot varandra och pratar aktier hela dagarna föds många av investeringsidéerna i de dagliga samtalen, säger Torgny Prior.

Sverige Aktiv är PriorNilssons tredje fond och den första fonden de har med i premiepensionssystemet.

För frågor kontakta;

Lars-Ove Wijk, Verkställande Direktör, 08-441 77 03 / 0705-44 34 90

Larsove.Wijk@priorochnilsson.se

Jessica Benninge, Informationsansvarig, 08-441 07 08 / 0706-012717