PrippInvest

Prippklubbens Starkpilsner blir Göteborgs Nya Starkpilsner

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2008 12:53 CEST

Prippklubben har sedan i maj 2005 tillverkat sitt föreningsöl tillsammans med Grebbestad Bryggeri. Nästan tre år senare reagerar Carlsberg och menar att föreningen gör sig skyldig till ett flagrant varumärkesintrång. Efter en segdragen diskussion blev det nödvändigt att göra namnbytet. Designen känner man dock igen. Ölet finns i Systembolagets beställningssortiment och är tillgängligt över hela landet.

Göteborgs Nya Starkpilsner är exakt samma goda öl och samarbetet med Grebbestad fortsätter tills Göteborgs nya bryggeri är i gång. I syfte att få så många som möjligt delaktiga i bryggeriplanerna har Prippklubben startat stödföreningen PrippInvest.

- Vi ligger i startgroparna och skall under hösten bjuda in investeringsvilligt kapital. Det hela går ut på att starta ett regionalt kvalitetsbryggeri med bas i Göteborg. Internationellt och i Sverige pågår idag en mikrobryggeritrend. Fler och fler efterfrågar lokala och närproducerade livsmedel. Vi skall i första hand vara göteborgarnas bryggeri och vi vet att staden är redo för en seriös bryggerisatsning, säger Bill Larsson som är president i PrippInvest.

För ytterligare information kontakta:

Nina Rothausen, administrator i PrippInvest, 0709-70 69 90, info@prippinvest.se

Prippklubben (Före detta Prippsanställdas förening i Göteborg)

Prippklubben är föreningen som bildades 2002 efter den sorgliga nedläggningen av Pripps i Göteborg. Ett av föreningens uttalade syften har varit att se till att Göteborg åter får ett bryggeri värt namnet. Föreningen är en social inrättning som anordnar idrottsaktiviteter, familjedagar med brännboll, tipspromenader och utför pubbedömningar. Den senaste puben att vinna föreningens prestigefyllda gillande var Plankan Kök och Bar. Givetvis favoriseras pubar som serverar föreningens eget öl som numera heter Göteborgs Nya Starkpilsner. Prippklubben tilldelades 2006 Västra Gastronomiska Akademins diplom för arbetet med att bevara och utveckla bryggartraditionen i regionen.

Läs mer: www.prippklubben.se

PrippInvest (ideell förening)

PrippInvest är en stödförening som har till syfte att samla alla som har intresse av att starta ett nytt Göteborgsbaserat bryggeri. Medlemsavgifterna kommer att investeras i bryggeriet. Alla medlemmar blir indirekta delägare i den nya och goda tradition som åter tas upp och stärker stadens ölkultur. Föreningen har som ambitionen att ha ett par tusen medlemmar. PrippInvest har en president och det är Bill Larsson.

Läs mer: www.prippinvest.se