Alfombra Roja

Pris för miljöboende uttdelat

Pressmeddelande   •   Jul 18, 2012 06:31 CEST

Vid den sjätte årliga prisutdelningen av Pris för Miljöboende som instiftats av Alicantes Universitet och Stiftelsen Marjal vann studenterna Aneta Bartula och Jose Luis Villar första pris för sitt arkitektprojekt Living a vineyard (Boende på Vingård). Juryn lade stor vikt vid projektets självförsörjande system och moderniseringen av den traditionella arkitekturen typisk för ett distrikt som omges av vingårdar.

Utdelningsceremonin skedde i närvaro av Alicantes borgmästare, Sonia Castedo, presidenten i Regionstyrelsen för Alicante, Luisa Pastor, Alicantes Universitets vicepresident, Manuel Palomar och Stiftelsen Marjals president, Francisco Gomez.

Sedan förra året är Pris för Miljöboende europeiskt med deltagande av arkitekt- och andra studenter från Hogeschool van Amsterdam Dutch, Hochshule für Technik Belin Beuth och Alicantes Universitet.

Särskilt omnämnande vid prisutdelningen fick projekten Air Scoop av Mick Madder, Pablo Tejada och David Winjs, Follow the sun av Robin Adriaanse, Marte Lubbens och Max Meijer, Tarzan house av María José Ramos samt Casa Sombre Algeña (Skuggans hus i Algeña) av Cansu Oflazoglu och Kristina Schwandt.

Sjutton tävlingsbidrag lämnades in av tyska, nederländska och spanska studenter till den officiella tävlingen och totalt deltog ungefär hundrafemtio studenter som representerade tjugo olika nationaliteter i den Sjätte årgången av Pris för Miljöboende.

Alfombra Roja förenar rollerna som affärskonsult, DMC
(destination management consultant) och eventbyrå.

”Alfombra Roja” är spanska och betyder ”Röda Mattan” och är en symbol
för alla de förberedelser som görs.

Vi erbjuder affärstjänster, besökarservice i Sverige och
studieresor till Spanien, arrangemang av events.