Appear Networks

Pris till förbättrad service och drift i tunnelbanan med handdator

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2011 09:01 CET

London och Stockholm – 22 februari, 2011 – IT Europa, ledande europeiskt förlag inom IT och Telekom, annonserade nyligen vinnarna av European IT Excellence Awards 2011, den årliga pan-europeiska tävlingen för  IT- och Telekombranchen.  Trots stor konkurrens från 31 länder, lyckades handdator projektet för medarbetare på MTR Stockholm vinna i kategorin ”Communications and Mobility”.

Projektet med kontextbaserade mobila tjänster för stationsvärdar i tunnelbanan rullades ut sommaren 2010. Lösningen bygger på Appear IQ Transport Edition, en kraftfull programvaruplattform för mobila tjänster utvecklad av Appear och underhållen av Logica, fokuserar på kraven som ställs på passagerartransport.

Appear IQ Transport Edition spelar en betydande roll vid förbättringen av drift och kundservice hos MTR Stockholm. Kundservicevärdar är alltid uppdaterade på frågor från passagarare eftersom störningsinformation levereras till deras handdatorer. Stationsvärdar kan enkelt skapa och dela ut uppgifter to närmsta lediga kollega, och säkerställer därmed att t ex funktionshindrade resenärer för snabb service/assistans. Vidare, kan genom defektrapporteringsapplikationen, anställda fotografera och rapportera tekniska problem och klotter och därmed meddela service personal.

Kimmo Piri, Stationsdirektör på MTR Stockholm AB, förklarar: ” Projektet med mobila tjänster för kundservicevärdar har spelat en viktig roll i stöda MTR Stockholm’s affärsmål att få fler- och nöjda passagerare, upprätthålla ett rent tunnelbanesystem och maximal effektivitet”.

IT Excellence Awards är de enda pan-europeiska utmärkeserna som bekräftar den viktiga roll som oberoende programvaruutvecklare och system integratörer har när de tillsammans leverererar kraftfulla lösningar.

”Den här utmärkelsen bekräftar vår satsning på innovation och då i synnerhet vårt arbete med att hitta innovativa partners. Det är extra kul att det är en svensk lösning som uppmärksammas internationellt. Vi ser stor potential i Appear IQ som är världsledande i sin nisch, både för att hjälpa kunderna med mer effektiva affärsprocesser men också för att utveckla nya affärsmodeller och för att förbättra helhetsupplevelsen för deras användare”, säger Markus Närenbäck, ansvarig för affärsutveckling på Logica Sverige.

Appear vann Logicas innovationspris,  Global Innovation Venture Partner Programme 2009. Appear och Logica samarbetar kring ett ramverk för innovativa mobila lösningar till olika industisektorer där kunder kan deltaga i teknik- och affärsrelaterade workshops för att utveckla sin egen mobila strategi och roadmap.

Presskontakt Appear:
Mia Falgard, Marketing & PR Manager, 08-54591378
mia.falgard@appearnetworks.com

Presskontakt Logica Sverige:
Åsa Thoft, PR-ansvarig, 070-1919 384
Asa.thoft@logica.com

Om Appear:
Appear är den ledande leverantören av situationsbaserad (context-aware) programvara designad att driva nästa generation av mobila applikationer och tjänster. AppearIQ produktsvit förvandlar vanliga trådlösa nätverk till fullödiga multimediaverktyg som tillhandahåller information, röst, video och meddelanden till mobila datoranvändare. Genom att samla och dela kontext, undanröjer Appear's lösning problemet med överflödig information och säkerställer att användaren bara får exakt den information han/hon behöver, när och där den behövs.  Företag inom skilda branschsektorer som transport, handel, telekom och offentlig sektor använder Appear IQ. Appear har också ett stort partnernätverk med framstående företag såsom  SITA, Motorola, Logica, Orange Business Services, Cisco och Thales och för att leverera innovativa och mobila end-to-end lösningar. Appear är privatägt och har sitt huvudkontor i Kista med kontor ute i Europa. Mer information finns på www.appearnetworks.com

Om MTR:
MTR Stockholm ansvarar för drift, planering och underhåll av tunnelbanan i Stockholm i minst åtta år på uppdrag av SL. MTR Stockholm, som har ca 3 000 medarbetare, är ett dotterbolag till MTR Europe i London och ingår i koncernen MTR Corporation som har sin bas i Hongkong. MTR Corporation har spetskompetens inom kollektivtrafik och bedriver även konsultverksamhet i Asien, Australien och Mellanöstern och Europa. MTR Stockholm tog över driften av tunnelbanan 2 november 2009. Mer information finns på www.mtrstockholm.se

Om Logica
Logica är ett ledande internationellt IT-tjänstföretag. Företaget har 40 000 medarbetare varav cirka 5 500 i Sverige. Logica erbjuder verksamhetsinriktade konsulttjänster, integration och outsourcing av IT- och affärsprocesser. Genom att arbeta nära våra kunder möjliggör vi förändringar som leder till ökad effektivitet och snabbare tillväxt. Med djup branschkunskap, hög IT-kompetens och internationell leveransförmåga stärker vi våra kunders konkurrenskraft. Logica är noterat både på London-börsen och på Euronext i Amsterdam (LSE: LOG; Euronext: LOG). Mer information finns på www.logica.se