Svenska Handelskammaren i Tyskland

Pris till svenska företag i Tyskland

Pressmeddelande   •   Aug 09, 2012 10:36 CEST

Düsseldorf, 2012-08-09. Svenska Företagspriset i Tyskland går i år till Bonnier Media Deutschland GmbH, Vagabond International AB och Netigate Deutschland GmbH. Priset delas ut av Svenska Handelskammaren i Tyskland och Exportrådet i samarbete med Svenska ambassaden i Berlin. Prisutdelningen äger rum den 15:e november 2012 inom ramen för en galakväll på Humboldt Carré i Berlin. Jacob Wallenberg, styrelseordförande i Investor Holding AB, är kvällens festtalare.

I kategorin storföretag belönas i år BONNIER MEDIA DEUTSCHLAND GMBH för sin verksamhet i Tyskland. Familjekoncernen Bonnier AB, en traditionsrik, internationell mediegrupp med 175 företag i 16 länder har sitt huvudkontor i Stockholm. Bonnier Media Deutschland, München, ansvarar för verksamheten i Tyskland. 450 medarbetare jobbar bland annat på förlagen arsEdition, Berlin Verlag, Carlsen, Hörbuch Hamburg, Piper, Thienemann samt Ullstein Buchverlage. Bonnier Media Deutschland är idag nummer 3 bland tyska förlag och pocketbokförlag, samt marknadsledare på barnböcker.

Årets pris i kategorin mellanstort företag går till VAGABOND - svenskt skomode att använda varje dag. Från huvudkontoret i Varberg styrs design, logistik, produktion, försäljning och marknadsföring ut mot konsument. Sedan början av 80-talet har varumärket Vagabond funnits närvarande i Tyskland och Vagabond International AB distribuerar här via det delägda tyska bolaget Vagabond Schuh GmbH. Försäljningen sker till största del via starka kedjor och e-handel. För 2012 prognostiseras en omsättning i Tyskland om 13,25 miljoner €. Tyskland är i dagsläget Vagabonds enskilt snabbast växande marknad, och 2012 kommer 27 % av alla 2 miljoner tillverkade par säljas i Tyskland. Antalet konceptbutiker förväntas öka från dagens två (i Berlin och Essen) till fem under det kommande året.

Som nykomling belönas i år det svenska software as a service (SaaS)-företaget NETIGATE, som erbjuder webbaserade verktyg och lösningar för online-undersökningar. Med hjälp av modern webbteknologi erbjuder Netigate ett intuitivt och användarvänligt enkätsystem, som gör det möjligt att enkelt genomföra professionella undersökningar på internet och via smartphones. Sedan 2009 finns Netigate på den tyska marknaden och har på kort tid byggt upp en stark säljorganisation med kontor i Wiesbaden och Berlin, där omkring 20 anställda tar hand om omkring 500 kunder i Tyskland, Schweiz och Österrike.

"Det finns många exempel på svenska företag som har etablerat sig på den tyska marknaden. Flera starka kandidater har sökt priset i år och vi har valt ut tre vinnare som genom 'svenska' egenskaper som kreativitet och nytänkande var och en på sitt sätt gjort avtryck här i Tyskland." säger Mats Hultberg, VD för Svenska Handelskammaren. Svenska företagspriset i Tyskland har delats ut årligen sedan 2003. I fjol fick SCA Hygiene Products SE, Gudrun Sjödén GmbH och optikerkedjan Smarteyes International priset.

Tyskland är Sveriges viktigaste handelspartner: 10 % av den totala svenska exporten går till Tyskland, och cirka 18 % av all import till Sverige härstammar från Tyskland. De båda länders handel och näringslivsrelationer befinner sig på en hög och stabil nivå. Den svenska exporten till Tyskland ökade under de första fem månaderna svagt och steg med 1 % i förhållande till förra året, importen från Tyskland sjönk svagt med 7 %. Värdet av de exporterade varorna till Tyskland de första fem månaderna 2012 uppgick till 6,7 miljarder euro, medan varor till ett värde av 9,0 miljarder euro importerades till Sverige från Tyskland. (Källa: SCB och GTAI)

Svenska Handelskammaren i Tyskland är ett nätverk av företag och privatpersoner som har ett starkt intresse av att vidareutveckla de tysk-svenska handelsrelationerna. Handelskammaren är idag en viktig partner för svenska företag som vill bli aktiva på den tyska marknaden. Målsättningen är att tillhandahålla en plattform och ett nätverk, samt att erbjuda hjälp och service vid frågor för de verksamma aktörerna inom tysk-svenskt näringsliv. Sedan 2003 delas Svenska Företagspriset i Tyskland (mellan 2003-2011 Svenska Exportpriset) ut årligen av Svenska Handelskammaren i Tyskland och Exportrådet i samarbete med Svenska ambassaden i Berlin.

Handelskammaren med sina 650 medlemmar och regiongrupper på sex platser i Tyskland kan dra nytta av kontinuerligt växande kunskap och kontakter inom olika branscher. Handelskammaren har sitt säte i Düsseldorf och leds av VD:n Mats Hultberg.