A Non Smoking Generation

Pris till TV4-journalist när A Non Smoking Generation fyller 30

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2009 08:02 CET

TV 4-journalisten Jonas Alsgren får A Non Smoking Generations pris ”Guldfimpen” för Kalla faktas granskning av snusets verkliga innehåll.

I reportaget ”Det svarta guldet” om hur Swedish Match tillsätter ett ämne i snuset som ökar mängden av så kallat fritt nikotin avslöjar Jonas Alsgren och hans kollegor hur Swedish Match i smyg gör många svenskar än mer beroende av företagets lönsamma prillor.

Snus är inte den harmlösa sluta röka-produkt som tobaksindustrin vill få oss, och ledande politiker, att tro. Det finns ett klart samband mellan all form av tobak och ökad alkoholanvändning, testande av andra droger och allmänt riskbeteende hos unga.

– Med tanke på att många unga snusar – trots att åldersgränsen för att köpa tobak är 18 år – så är det angeläget att avslöja tobaksindustrins metoder. Med vackra förpackningar, nya smaker och reklam med modeanknytning lockar industrin unga tjejer och killar in i ett livslångt tobaksberoende, säger Fredrik Söderhielm som är A Non Smoking Generations generalsekreterare.

Det avslöjande TV-programmet, där forskare kommer till tals, har en så stor betydelse i arbetet för att minska tobaksbruket bland barnen att A Non Smoking Generation belönar det och Jonas Alsgren med Guldfimpen 2009.

Födelsedagsmingel
Priset till Jonas Alsgren delades ut när A Non Smoking Generation firade 30 år med ett mingel på Scandic Malmen på Södermalm i Stockholm.

På plats fanns DJs: Petter, Name the pet, Paula Brona, Peo Thyrén från NOICE, Mårten Andersson från RAW, Quetzala Blanco, Isabella ”Blondinbella” Löwengrip, Anna Maria Espinosa...

Guldfimpen 2008
Ica-handlaren Mats Calla i Umeå fick i fjol ”Guldfimpen” för att han slutade sälja cigaretter i butik. Forskning har visat att minskad tillgänglighet är en av de mest effektiva förebyggande insatser som finns för att minska rökning bland unga.

Fredrik Söderhielm, A Non Smoking Generation: 070 371 26 01

A Non Smoking Generation jobbar för att barn och ungdomar inte ska börja snusa och röka. Förbli tobaksfria. Vi gör det genom tobaksprevention i skolans värld och genom lobbying och opinionsbildning i samhället. Vi tror på vuxna som förebilder. Vår tydligaste motståndare är tobaksindustrin som varje dag lockar 50 barn in i beroende. Politiskt och religiöst obundna sedan starten 1979. Stiftelsen En Rökfri Generation.