VH assistans

Prisad företagsledare talare på Leva&Fungera

Pressmeddelande   •   Apr 21, 2009 14:00 CEST

Veronica Hedenmark,VH assistans, vinnare av mångfaldspriset på årets Kompetensgala, är talare på Leva&Fungera-mässa i Göteborg under rubriken "En drake stiger endast i motvind".

När Veronica Hedenmark som är född med benskörhet, gick ut gymnasiet ville försäkringskassan förtidspensionera henne.

Redan då hade hon ett inre mål och efter en livskris föddes VH assistans hemma vid köksbordet i Falun.

-Det tycktes finnas tusen möjligheter, men inte en enda för mig. Det blev viktigt att skapa något eget, ett arbete och att göra något av livet. Min främsta drivkraft var viljan att hjälpa personer med funktionshinder, förklarar hon.

Tolv år och 500 anställda senare

I dag tolv år senare har hon 500 anställda från Kiruna i norr till Malmö i söder, och är en mycket framgångsrik ledare. Hon är bland mycket annat vinnareav årets mångfaldspris på Kompetensgalan.

När hon för en tid sedan intervjuades av Lasse Bengtsson iNyhetsmorgon fick hon just frågan om hur hon orkar leva så intensivt som hon gör med15 resdagar varje månad, och vad det betyder attvinna tävlingar inom näringslivet som exempelvis Kompetensgalan i mars?

-Jag älskar jobbet. Det är en dröm att få använda min största rädsla och vända den till en styrka istället. Utmärkelser och nomineringar betyder oerhört mycket både för mig och hela vår organisation. Det är viktigt och betydelsefullt att frågan om personlig assistans och funktionshindrade personers rättigheter lyfts fram.

Funktionshindrade räknas bort direkt

Hon anser att man ska se till individens styrkor, detta är viktigt inte minst när det gäller mångfaldsarbetet.

- Min strävan är att personer med funktionshinder ska ses som en tillgång och inte som en belastning. Det finns så mycket fördomar i arbetslivet och i samhället, som funktionshindrad blir man borträknad direkt. Se individen istället för funktionshindret! Individens drivkraft kan bara komma fram när den ges möjlighet till det och släpps in i arbetslivet, säger hon.

Ledarskap och förebilder

Veronica Hedenmark tror att framtidens sätt att leda blir det hållbara ledarskapet som lämnat ett fyrkantigt tänkande bakom sig, och blivit mer tillåtande och processinriktat. Utmärkande för framtida ledare tror hon är ett nytt helhetstänkande, en cirkel där hälsa, familj, arbete och personlig utveckling har samma valörer, balanserar och befruktar varandra och med en etisk grund att stå på.

När Veronica växte upp saknade hon förebilder, och det är bland annat därför hon håller sina föreläsningar, för att själv kunna var en förebild för andra, och visa på hur livet blev.

-Det finns fortfarande inga funktionshindrade i målarboken, i sagoboken, eller i skolans läsebok. Som liten saknade jag en vuxen förebild, en person med funktionshinder som levde ett vanligt Svenssonliv, körde bil, hade familj och arbete. Min förhoppning är att några genom mig ska kunna se en glimt av framtiden.

Arbetsglädjen får ett eget ombud

Hennes främsta drivkrafter är glädje, passion, lust och glöd. Och just arbetsglädjen tycker hon är så viktig, att hon tänker införa ett arbetsglädjeombud på sitt företag. Ett hedersuppdrag som ska vandra över företagets arbetsplatser i hela Sverige.

Fotnot: VH assistans och VH kids finns i monter b02:22 på Svenska mässan i Göteborg. Välkomna att besöka oss där!

Bildtext: -Livet är en direktsändning, vi måste känna ödmjukhet inför vad vi har här och nu, ingen vet vad som händer i morgon. Det är viktigt att hitta sin egen väg genom livet, menar Veronica Hedenmark, som själv är helt beroende av personlig assistans och aktuell som talare på årets Leva&Fungeramässa i Göteborg. Foto: JOHAN GUNSÉUS

www.vhassistans.se

www.vhkids.se

www.veronica.se