Regionförbundet Örebro

Prisad satsning för att fler ska studera vidare

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2011 09:16 CET

Linje 14 är ett samarbete mellan Örebro universitet och två skolor i Örebro kommun. Syftet med Linje 14 är att fler ska välja att studera vidare efter gymnasiet. Nu får de ett samverkanspris på 10 000 kronor av region-förbundet och universitetet.

Linje 14 har arbetat i åtta år. Från början var det ett projekt på Vivallaskolan, som för fyra år sedan utvidgades även till Mikaelskolan. Syftet är att stimulera ungdomar att studera vidare efter gymnasiet. Man riktar sig särskilt till barn i familjer som saknar studievana.

– Linje 14 har verkligen lyckats med att sprida möjligheterna med högre utbildning till nya grupper. Utvärderingen under 2010 visar att målen för verksamheten har överträffats. Vi ser det här som en arbetsmodell som skulle kunna utvecklas i flera av regionens kommuner, säger regionrådet Irén Lejegren (S). Syftet med vårt stipendium är att lyfta fram verksamheter vid universitetet som lyckas bra med samverkan utanför universitetet. Därför är Linje 14 en idealisk stipendiat.

– När vi nu ser att Linje 14 bidrar till att fler ungdomar går vidare till universitets- och högskolestudier känns det mycket bra att ge Linje 14 samverkanspriset, säger Jens Schollin, rektor på Örebro universitet.
– Vår målsättning har hela tiden varit att rekrytera studenter med olika bakgrund. Vi vet att begåvningar finns överallt och att med Linje 14 kunna ge fler möjlighet till högre studier är mycket positivt.

– Jätteroligt, vi är otroligt stolta över det här och det är ett pris som många är delaktiga i, studenter, lärare och elever på skolorna, föräldrar och personal på universitetet. Vi vet att det vi gör fungerar bra, säger Åsa Wedholm-Olsson på universitetets avdelning för externa relationer. Prispengarna ska antingen användas till en utställning eller till kompetensutveckling för studentambassadörerna.

Ungdomarna gör tidiga val
– Ungdomarna gör viktiga val för framtiden redan i grundskolan. Vi vill peppa och stimulera dem, kan man se ett mål med sina studier blir de roligare.

Åsa och ett antal studentambassadörer besöker skolorna varje vecka. För närvarande finns ett 30-tal ambassadörer, som är förebilder och ger skoleleverna läxhjälp.

– Vi har nyligen rekryterat nya ambassadörer och fått med flera, som gått i Vivallaskolan och varit med i Linje 14 som elever. Det är fantastiskt roligt och de är verkligen goda förebilder, berättar hon.

Regionförbundet Örebro och Örebro universitet delar för andra året ut ett stipendium på 10 000 kronor till den person eller grupp inom universitetet som under läsåret på ett innovativt sätt utvecklat universitetets samarbete med andra aktörer i Örebroregionen. Stipendiekommittén består av Örebro universitets rektor, regionstyrelsens ordförande och VDn på Handelskammaren Mälardalen.

Priset delas ut i samband med den akademiska högtiden den 12 februari och den som vill veta mer om Linje 14 kan lyssna på Åsa Wedholm Olssons föreläsning i Conventum kl 10.30. Hon kallar den ”Linje 14 – från Vivalla till Örebro universitet”.

Åsa Wedholm Olsson, 070-26 53 806