Demervalls Art Studio AB

Prisad svensk serieduo satsar internationellt

Pressmeddelande   •   Mar 25, 2019 09:37 CET

Per Demervall och Patric Nyström är upphovmännen bakom den prisade svenska barn- och ungdomsserien om Siri och hennes vikingar, en svensk humoristisk äventyrsserie för barn som har kommit ut i två volymer, Siri och vikingarna, 2016, samt Siri och Mimers brunn, 2018 på Rabén & Sjögren.

I december 2018 tilldelades Per Demervall Serieakademins svenska Adamsonsstatyett, där serien om vikingaflickan Siri prisades. Ur Serieakademins motivering ”varken mer eller mindre än ett storverk”, ”en barnserie fullt i klass med de bästa kontinentala alstren.

Nu har den New York baserade litterära agenturen  Writers House fattat tycke för Siri och hennes vikingar, och väljer därför att teckna avtal med Per Demervall och Patric Nyström för att representera serien internationellt.

I think you've done such an incredible job creating a strong, original character in Siri. I love her spirit, ingenuity, and sense of adventure. The cast of characters you've created around her is also fantastic, and the stories are so compelling. I'm so thrilled to be working with you on your fantastic comic books!”Lindsay Auld, Writers House

Plötsligt händer det! Vi är oerhört stolta över den möjlighet som nu öppnar sig för vår vikingatjej.” Per och Patric

Bildmaterial för press: SIRI

Per Demervall

M:0733- 421 908

E: per@demervall.se

www.demervall.se

Patric Nyström

M:0709- 49 45 42

E:patric@patricnystrom.se

Upphovsmännen till Siri är författtaren Patric Nyström som tidigare skrivit manus till Bamse och Mumintrollet, samt tecknaren Per Demervall som bland annat illustrerat serieversionen av August Strindbergs Röda rummet, Jönssonligan och Lasse Berghagens bok om Teddybjörnen Fredriksson.