Stockholms Stadsteater AB

Prisade Eirik Stubø gör sin fjärde Norén

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2011 08:54 CET

En av Nordens främsta teaterregissörer, Eirik Stubø, är tillbaka på Stockholms stadsteater. Nu tar han sig an Lars Noréns självbiografiska pjäs Stillheten. I rollerna syns bland andra Magnus Krepper, Katarina Ewerlöf och Sten Ljunggren. Premiär på Klarascenen 18 februari.

Stillheten
(1984) är tredje delen av Lars Noréns självbiografiska pjäser om uppväxten i skånska Genarp. Natten är dagens mor och Kaos är granne med gud spelades på Stockholms stadsteater  2007. Stillheten hade urpremiär i Amsterdam 1986, spelades på Dramaten 1988 och på Aveny Teatret i Köpenhamn två år senare. Nu sätts den äntligen upp igen.

– För mig är det fascinerande att Lars Norén skriver ytterligare nästan femhundra sidor om familjen som han redan skrivit så mycket om. Han blir aldrig färdig med den. Men det här är en annan, korrigerad bild av familjen, säger norske regissören Eirik Stubø som senast regisserade Påsk (2009) på Stockholms stadsteater.

Stillheten
utspelar sig en het augustidag. John (Michael Jonsson) kommer hem från mentalsjukhus och har debuterat med sin diktsamling. Mamman (Katarina Ewerlöf) är sjuk i lungcancer, och den här dagen ska hon få veta resultatet av sin behandling. Det visar sig att hon har tre månader kvar att leva.

– Men trots den sorgliga situationen är det skildrat med humor. Det finns en glädje i svärtan, vilket är Noréns signum, och jag jobbar för att behålla den, säger Eirik Stubø.

Pjäsen handlar också mycket om musik. Bröderna John och Ingemar (Magnus Krepper) är uppslukade av 50-talsjazz, och från scenen hörs musik från legender som Stan Getz, Chet Baker och Lennie Tristano.

Eirik Stubø har tidigare tagit sig an Noréns Rumäner (1998), Vinterförvaring (2003) och (2009).Ljus

Stillheten
är den fjärde pjäsen av Lars Norén som Stubø regisserar.

– Lars Norén är en av de främsta dramatiker som lever i dag. Han skriver på ett personligt sätt som man dras till. Hans språk, teman och sätt att se på saker – det är en egen värld som jag är nyfiken på, säger Eirik Stubø.

Eirik Stubø satte 2009 upp Påsk på Stockholms stadsteater. Han var chef för Nationaltheatret i Oslo 2000 – 2008, och har också varit konstnärlig ledare på Rogaland Teater. Sedan 2008 har han framgångsrikt frilansat som regissör med uppdrag i bland annat Sverige, Norge och Grekland. Stubø har belönats med priset Off Broadway Theater Award för sin uppsättning av Vildanden som gästspelade i New York 2006. För uruppsättningen av Lars Noréns Vinterförvaring fick han Natt og Dags Oslopris för bästa teaterföreställning 2003. 2009 fick han Heddapriset för Rosmersholm och Kritikerpriset för Rosmersholm och Andromake.

Lars Norén är en av Sveriges främsta dramatiker och regissörer. Han jobbar sedan 2009 som konstnärlig ledare på Folkteatern i Göteborg. Mellan 1999-2007 var han konstnärlig ledare för Riksteaterns Riks Drama. Med de båda pjäserna Natten är dagens mor, 1982, och Kaos är granne med Gud, 1983, fick Norén sitt stora genombrott som dramatiker i Sverige. De räknas redan som moderna svenska klassiker.

Katarina Ewerlöf spelade senast i Moskva 7 oktober och En dag ska jag berätta om min mamma på Stockholms stadsteater. Bland många roller i tv och film har hon bland annat medverkat i Tusenbröder, Talismanen och Tomten är far till alla barnen.

Sten Ljunggren syns just nu i hyllade Helt enkelt komplicerat som spelas på Stockholms stadsteater. Han har gjort en mängd uppskattade roller på film och tv och sågs i höstas i Våra vänners liv. Han belönades nyligen med en kungamedalj ”för framstående konstnärliga insatser som skådespelare”.

Magnus Krepper,
har förutom roller i pjäser som Hedda Gabler och Tre Systrar på Stockholms stadsteater synts i tv-serien Kommissarie Winter, och som Hans Faste i filmerna Luftslottet som sprängdes och Flickan som lekte med elden.

Michael Jonsson
debuterade på Stockholms stadsteater 2008 och syns just nu i kritikerrosade Sex roller söker en författare.

Maria Salomaa
medverkade senast i Mefisto – en karriär på Stockholms stadsteater. 2008 fick hon Carl Åkermans stipendium av Svenska Akademien. Hon fick mycket beröm för huvudrollen i Påsk, regisserad av Eirik Stubø.

STILLHETEN
av lars norén

Premiär 18 februari 2011 på Klarascenen

Regi:                                  Eirik Stubø
Scenografi och kostym:         Kari Gravklev
Ljus:                                   Ellen Ruge
Mask:                                 Maria Lindstedt
Ljud:                                  Michael Breschi och Håkan Åslund

I rollerna:
Ernst, Fadern:                       Sten Ljunggren
Lena, Modern:                       Katarina Ewerlöf
Ingemar, äldre sonen:            Magnus Krepper
John, Yngre sonen:                Michael Jonsson
Martha, Hushållerskan:          Maria Salomaa

Förhandsbilder finns att hämta på www.stadsteatern.stockholm.se/press/press.asp

Föreställningsbilder finns att hämta från onsdag 16 februari.

För mer information kontakta:

Emma Ågrahn, pressansvarig; emma.agrahn@stadsteatern.stockholm.se
0739-730 225, 08- 506 20 225