JVC

Prisbelönta projektorer från JVC förbättras ytterligare

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2012 11:30 CEST

JVC:s välrenommerade projektorer i DLA-serien kommer nu i uppdaterade versioner med en rad betydande förbättringar. Förfiningarna innefattar bildprestanda samt uppgraderad e-shift-teknik, vilken konverterar upp 2D-innehåll till en 4K-signal. Tekniken har namnet e-shift2 och finns tillgänglig i tre av modellerna.

Projektorfamiljen 2013 består av DLA-X95R, DLA-X75R, DLA-X55R samt DLA-X35. Alla är 3D-aktiverade och samtliga modeller utom X35 erbjuder e-shift2. DLA-X55R och DLA-X35 finns i färgerna svart eller vitt.

e-shift lanserades förra året på två modeller, och innebär en uppskalning av 2D HD-innehåll till en 4K-signal (3840 x 2160) och visar den med full 4K-precision. Jämfört med en Full-HD bild (1920 x 1080), är det en dubbel horisontell och vertikal upplösning samt fyra gånger så många pixlar. Resultatet är en fantastiskt detaljerad bild med minimala aliasing-artefakter, som annars kan uppstå i vanliga HD-skärmar. Årets uppgraderade e-shift2-teknik ger en förbättrad 4K-prestanda med högre äkta kontrastförhållande i kombination med en ny polariserande rutnätsmotor.

För att tillämpa korrigering av fler områden i bilden använder JVC egenutvecklade algoritmer som ersätter två-bands filtret med ett åtta-bands filter. Detta ger en märkbar förbättring med alla kompatibla 2D-signaler. För att optimera prestanda för olika slags innehåll, erbjuds fem förinställda lägen utöver Av.

Även 3D-prestandan har förbättrats, med nya kretsar och en ny optisk motor som ansvarar för minimering av cross-talk. Resultatet är bilder som är mer naturliga, skarpa och ljusare.

En annan betydande förbättring är det nya belysningssystemet, inklusive en ny lampa och strömförsörjning, som ger en betydande förbättring gällande ljusstyrkan under lampans hela livslängd.

För att kunna ge entusiaster ett riktigt mått av prestanda, har JVC länge obevekligt fokuserat på äkta kontrastförhållande och vägrat att artificiellt öka kontrastspecifikationer med hjälp av dynamisk iris. För 2013 har kontrastförhållandet förbättrats i de flesta modellerna med hjälp av ett nytt polariserande rutnät, som säkerställer att varje bildruta konsekvent och realistiskt återger ljusa partier och levererar en djup svärta. Flaggskeppet DLA-X95R och DLA-RS66 ger kontrastförhållandet 130,000:1 native, DLA-X75R 90,000:1 native, och DLA-X55R och DLA-X35 50,000:1 native.

Andra förbättringar 2013 är:

• Nya Active Shutter-glasögon för 3D-visning som använder RF istället IR-teknik – för en mer stabil synkronisering och utökad räckvidd, samt för att undvika möjlig störning från IR-styrda enheter.

• Programvara som möjliggör fjärrstyrning av projektorer från en smartphone eller surfplatta.

• Ytterligare minnesinställningar för linsen - Tio till DLA-X95R och DLA-X75R, fem för DLA-X55R och DLA-X35. Dessa sparar egna inställningar för fokus, zoom och horisontell/vertikal lens-shift läge. Detta möjliggör en konstant visning av 4:3, 16:9, 2.35:1 eller annat läge utan extra anamorfisk lins.

• Pincushion-justering som korrigerar bilden när du använder en välvd skärm.

• Nytt Eco-läge i standby som minskar strömförbrukningen.

Flaggskeppet DLA-X95R är byggd med handplockade komponenter och ger, liksom DLA-X75R, en ljusstyrka på 1 200 lumen. Båda dessa modeller har e-shift2- uppgraderadingen, full färghantering, ISF certifiering samt avancerad kalibrering. Dessutom är de skapta för THX® 3D-certifiering och utvärdering för detta är planerad.

Även DLA-X55R har e-shift2, vilket tar tekniken till en helt ny prisnivå, fem olika förinställda linslägen, JVC:s färghanteringssystem, en ljusstyrka på 1300 lumen samt ett kontrastförhållande på 50,000:1 native.

DLA-X35 är en 3D-projektor som levererar 1300 lumen samt ett kontrastförhållande på 50,000:1 native.

De nya projektorerna kommer att finnas tillgänglig i november 2012 med följande cirkapriser:

DLA-X95R  100 000 Kronor

DLA-X75R  70 000 Kronor

DLA-X55R  50 000 Kronor

DLA-X35     30 000 Kronor

CED Kommunikation

För bilder, mer information och testprodukter,

vänligen kontakta:

Andreas Bergsman

andreas@cedkommunikation.se

Om JVC1927 grundades Victor Company of Japan, det företag som för oss alla är mer känt som JVC.Ända sedan starten så har JVC legat långt fram när det gäller utveckling av tekniska produkter, och redan 1939 togs den första TVapparaten fram i Japan. Därefter har JVC med jämna mellanrum presenterat ny teknik som har tagit hela elektronikvärlden med storm och resultatet har blivit att det nu finns JVCprodukter i var mans hem.