Abutiken i Sverige AB

Priser på råvara och produktionskapacitet

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2010 14:35 CET

Priser på råvara och produktionskapacitet

Under våren har man pratat om hur priserna går upp och att det finns allt mindre ledig produktionskapacitet att få tag på. Detta har varit sant, men ändå inget mot det som hänt de sista veckorna. Vi på Abutiken har blivit kontaktade av våra leverantörer som har mycket svårt att kunna bibehålla den prisnivån som varit under 2010.

När det gäller råvaror så kan t ex nämnas att bomullen gått upp 36,3 % på 11 dagar och 91 % sedan i augusti. Jämfört med 2009 års genomsnittspris har bomullen ökat hela 175 %, räknat på förra veckans världsmarknadskurs om 172,4 cent/pound. Sista dagarna har även polyestern ökat kraftigt.

Detta i kombination med stigande fraktpriser, högre lönebilder, ransoner när det gäller elektricitet etc har gjort att producenter har drabbats av kraftigt stigande inköpspriser och priset till slutkonsument kommer givetvis att stig i takt med ökade kostnader hos tillverkarna.

Vi kommer med löpande information angående prisutvecklingen på http://www.abutiken.se/sv/blog/bloggen

Se även artiklar i DI. http://di.se/Artiklar/2010/11/11/220007/Dalig-skord-ger-dyr-bomull/

Abutiken

Nya tider ställer nya krav. Gränsen mellan olika arbetsuppgifter och yrkeskategorier håller
på att suddas ut. En grundtanke med våra produkter är att arbetskläder man arbetar i ska vara funktionella, ergonomiska och representativa. Alla medarbetare är ju företagets ansikte utåt.
I Abutiken.se finns alla de stora leverantörerna av skydd, arbetskläder, skydds- och arbetsskor i en komplett yrkesklädesbutik som gör dina inköp till ett rent nöje.

Utvecklingen för Abutiken.se fortsätter, vi siktar på att bli Sveriges största e-butik för arbetskläder. Ingen annan butik erbjuder denna bredd (antal artiklar) och detta urval av varor på arbetskläder som vi gör. I butiken hittar du alltid minst 20 000 artikelnummer för beställning. Allt från våra leverantörer på ett ställe. Detta är helt unikt.