Ung Företagsamhet Skaraborg

Priser till Skaraborgselever under SM i UF-företagande

Pressmeddelande   •   Maj 19, 2016 13:08 CEST

Skaraborg representerades av 8 UF-företag och bland dessa var Johan Vikstrand från North X UF, en av sex UF-elever som fick utmärkelsen ”UF alumnis utmärkelse för Unga Ledare”. Ladies Love Beards UF placerade sig på en delad andraplats i kategorin Årets Monter, och tidigare UF-eleven Julia Jonsson fick stipendiet ”Från UF till AB”, med sitt företag Julias fotografier.

Hela SM-truppen är mycket nöjda och utöver tävlingarna har de fått möjlighet att nätverka och sälja sina produkter. Ett av Skaraborgsföretagen, Häng På UF, fick även möjlighet att presentera sitt företag inför Prins Daniel, som var ute på mässgolvet. Även statsministern och flera partiledare från riksdagen befann sig på SM för att inspireras av de unga företagarna.

UF-företagare bättre rustade för arbetsmarknaden
Forskning från Handelshögskolan i Stockholm visar att personer som drivit UF-företag har 20 procent lägre risk att bli arbetslösa, 20 procent större sannolikhet att bli företagare och får i genomsnitt 12 procent högre lön än andra. Sannolikheten att de blir chefer är 44 procent högre. Forskningsresultaten visar alltså tydligt att entreprenörskap i skolan bidrar till att människor oftare blir företagare och mer företagsamma senare i livet. I år är det i snitt 27 procent av en årskull gymnasieelever som driver UF-företag. Ung Företagsamhet i Sverige är ensamma i Europa om ett så högt genomslag. Samtidigt är det fortfarande många elever som aldrig ges chansen, framförallt på yrkesprogrammen.

I år har fler än 600 ungdomar drivit UF-företag i vår region. De som har vann regionala tävlingar representerade nu Skaraborg på SM i Ung Företagsamhet. Samtidigt arbetar vi för att fler gymnasieelever ska få chansen att driva UF-företag i skolan eftersom vi vet att det gör skillnad, säger regionchef Jill Stor.

Ung Företagsamhet har konkreta exempel på att entreprenörskapsutbildning får unga människor att växa. Det handlar om ungdomar som tidigare knappt vågade prata inför en klass, eller kunde prata svenska, nu vågar och kan mer. Samtidigt lär de sig om samhällsekonomi och hur ett företag fungerar.

Fotografier fria för publicering, resultatlistor samt mer information finns på http://ungforetagsamhet.se/sm-2016

För mer information, vänligen kontakta:
Jill Stor, regionchef region jill.stor@ungforetagsamhet.se
Tel: 076-883 02 20

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation. Sedan 1980 har vi utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom processutbildningen UF-företagande. Läsåret 2015/2016 driver 26 430 gymnasieelever företag under ett år. Vi erbjuder lärare utbildning och vägledning. Eleverna utvecklar sin kreativitet, företagsamhet och kunskap om företagande, genom en kombination av praktik och teori. Sedan 2009 arbetar vi även på grundskolan, där erbjuder vi tre läromedel; Vårt samhälle, Se möjligheterna och Min framtid och ekonomi. Vi driver även nätverket UF alumni. Vi har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och ca 100 anställda i hela landet. Ung Företagsamhet i Sverige är en del av den globala organisationen Junior Achievement.

Läs mer om vår verksamhet och våra resultat påhttp://www.ungforetagsamhet.se/organisation/vara-resultat