LRF, Lantbrukarnas Riksförbund

Priset Årets Nötköttsföretag går till Skaraborg

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2010 09:28 CET

Marika och Dan Waldemarsson på gården Långhult vid Habo i Jönköpings län, får i hård konkurrens med företag från hela Sverige utmärkelsen Årets Nötköttsföretag. Priset delades ut sent igår kväll i Borgholm på Sveriges Nötköttsproducenters årsstämma, den så kallade Köttriksdagen.

Utmärkelsen Årets Nötköttsföretag går till företag som på ett föredömligt sätt kombinerar god djurhållning och miljöhänsyn med en marknadsanpassad och effektiv produktion. Priset, som delas ut av LRF i samverkan med Sveriges Nötköttsproducenter, delas i år ut för tionde året i rad.

Med årets utmärkelse premierar juryn innovativ produktion. Paret Waldemarsson har en god omvärldsanalys och tänker gärna i nya banor. De var först i Sverige med att bygga sluttande liggbås åt tjurar. Nu bygger de en biogasanläggning där gödseln ska bli värme till grannens växthus.

Genom åren har de också tagit emot ett stort antal studiebesök på gården där de sedan 1987 byggt upp en omfattande ungtjursproduktion. Idag hyser stallarna 290-330 djur och årligen slaktas 220 tjurar med goda produktionsresultat.

För mer information, kontakta:
Dan Waldemarsson, pristagare, tel 0708-450645
Inger Pehrson, ledamot i juryn och generalsekreterare för Sveriges Nötköttsproducenter, 070-820 33 12

Bilder på pristagaren som är fria att publicera fås genom LRFs presstjänst, ring 08-787 57 77

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 13 år i rad och vid årsskiftet hade LRF 169 762 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.