Film at Sea Nordic AB

Pristagare utsedda i kortfilmstävlingen "Sjö kort"

Pressmeddelande   •   Maj 10, 2012 13:26 CEST

Den 9 maj 2012 offentligjordes pristagarna i kortfilmstävlingen ”Sjö kort” vid Sjöfartens kultursällskaps årsmöte i Stockholm. Kortfilmstävlingens syfte är att uppmuntra sjöfolk och sjöstuderande att skildra arbetslivet till sjöss. Tävlingen pågick under 2011 fram till och med den 15 mars 2012. Filmerna skulle ha koppling till livet ombord eller i hamn.

Förstapriset
om 10 000 kr, sponsrat av Sjöfartens kultursällskap
gick till Lisa Josephson (f.d. studerande på Öckerö gymnasiums sjöfartsprogram) och Frida Swahnberg (studerande på Chalmers) för deras film Bläckfiskfångare på Stilla havet.

Andrapriset
om 7000 kr, sponsrat av Sjömanskyrkan i Stockholm
gick till Percy Bloom som som vid inspelningen av filmen Sailing world wide 8
var 3:e styrman på Walleniusfartyget M/V Aida.

Tredjepriset om 3000 kr, också sponsrat av Sjömanskyrkan i Stockholm
gick till Nicklas Hegelund för hans film Fatigue. Han studerar för tillfället på Sjöfartshögskolan i Kalmar.

För mer information samt länkar till filmerna se http://www.filmatsea.com.

Arrangör för tävlingen är Ann Nordström och företaget Film at Sea Nordic AB. En jury bestånde av Reidar Jönsson (f.d. sjöman och författare känd för bl.a. Mitt liv som hund, Mats Ahren (f.d. sjöman och regissör till bland annat Kocken), Tobias Åkesson (Göteborg International Film Festival, GIFF) Rolf Öström (sjökapten och konstnär) har granskat och rangordnat filmerna.

Film at Sea Nordic AB
För ytterligare information kontakta:
Ann Nordström, Tel: 070 816 88 00
ann.nordstrom@filmatsea.com

Detta pressmeddelande och högupplösta bilder hittar du på: http://www.filmatsea.com/ovriga_sidor/press.html

Film at Sea Nordic AB distribuerar spelfilm på dvd till den svenska handelsflottan. Distributionen sker månadsvis till anslutna fartyg via rederier i Sverige.