Kungsfenan The Swedish Seafood Award

Pristagarna av Kungsfenan vill stoppa överfiske

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2010 08:30 CET

Två internationellt kända politiker och en fransk stjärnkock – de mottar på torsdag 11/2 ”Kungsfenan The Swedish Seafood Award” på Göteborgsoperan. Priset har delats ut sedan 2002 och ambitionen är att bli ett av världens viktigaste fiskpriser.

Priset är uppdelat i två kategorier: Hållbar fiskenäring och Maritim gastronomi.

Hållbarhetspriset delas av Namibias fiske- och naturresursminister Dr Abraham Iyambo och EU:s förre fiskekommissionär Dr Joe Borg från Malta.

Dr Abraham Iyambo har under mer än ett decennium lett utvecklingen mot en hållbar förvaltning av Namibias fiskeresurser. Han har dessutom hittat vägar för att begränsa det illegala, icke-reglerade fisket i Sydostatlanten och bidragit till att formulera Reykjavik-deklarationen som handlar om nödvändigheten att tillämpa ekosystemansatsen i fisket.

­– Problemet är bristen på politiska beslut men vi har lösningen: det krävs att vi säger stopp nu, säger Dr Abraham Iyambo.

Dr Joe Borg, som tidigare varit Maltas utrikesminister, har under sin tid i EU-kommissionen, som han lämnade i veckan, gett fiskefrågorna den uppmärksamhet som är nödvändig för att minska problemen med överfiskning i EU:s fiskevatten.

– Vi måste göra något åt överkapaciteten. Det är enda sättet att få ner fångsternas omfång, säger Dr Joe Borg.

Gastronomipriset mottas av fransmannen Paul Bocuse, världens förmodligen mest kände och inflytelserike kock. Bocuse skapade 1987 den prestigefyllda matlagningstävlingen Bocuse d´Or och har därmed på ett utomordentligt sätt synliggjort fiskgastronomin. Genom deltävlingen Bästa fiskrätten har fisk och skaldjur erövrat en framträdande position inom den högre matlagningskonsten och på det sättet höjt nivån för maritim gastronomi.

Syftet med utmärkelsen är att inspirera och premiera inom alla områden som kan bidra till en positiv utveckling av fisk och skaldjur - i havet och i våra sjöar, i fångsten, inom livsmedelsindustrin, distribution och handel, i vår kost och som måltidskultur.

De organisationer och företag som står bakom Kungsfenan The Swedish Seafood Award är Göteborgs Universitet, Fiskeriverket, Länsstyrelsen i Västra Götalands län, Västra Götalandsregionen, Västsvenska Turistrådet, Swedbank, Svensk Fisk, Svenska Mässan och Göteborg & Co.

Mer information:

Christina Stenberg, VD Kungsfenan, 0706-350 350, christina.stenberg@kungsfenan.se

Maria Björn, Presskontakt, Göteborg & Co Media Center, 0706-201 774, maria.bjorn@goteborg.com

Läs mer: www.kungsfenan.se Bilder på pristagarna kommer finnas för nedladdning under torsdag eftermiddag 11/2.

Kungsfenan The Swedish Seafood Award har ambitionen att bli världens mest välrenommerade fiskpris. Sedan 2002 har innovatörer inom forskning, redskapsutveckling, gastronomi och fiskerelaterat entreprenörskap från en rad länder rest till Göteborg och hedrats för sina insatser. Priset på 400 000 kronor delas ut i kategorierna ”Hållbar Fiskenäring” och ”Maritim gastronomi”. ”Årets Skarpsill” är juryns specialpris till innovatörer och entreprenörer som står för skarpt nytänkande.

Organisationer och företag som står bakom Kungsfenan The Swedish Seafood Award är: Göteborgs Universitet, Fiskeriverket, Länsstyrelsen i Västra Götalands län, Västra Götalandsregionen, Västsvenska Turistrådet, Swedbank, Svenska Mässan, Göteborg & Co och Svensk Fisk.