Ving Sverige AB

Prisvärd semester, solsäkert klimat och maten lockar till Turkiet

Pressmeddelande   •   Jul 09, 2012 16:18 CEST

Intresset för Turkiet består och det är det sommarresmål som är allra mest populärt hos Ving. När deltagarna i Vings undersökning Resepanelen listar sina charterfavoriter väljer 32 procent Turkiet.  Landet hamnar därmed på en tredjeplats tätt bakom favoriterna Mallorca och Grekland.

Totalt har 7 474 personer svarat på frågor om sina res- och semestervanor i Resepanelen och att Turkiet är en populär destination råder det inga tvivel om.  Turkiet kan stoltsera med en god matkultur, fina sandstränder och ett solsäkert klimat. Historiska sevärdheter ligger sällan långt bort från semesterresmålen och det rika kulturarvet är ständigt närvarande. Variationen mellan resmålen är också stor och här finns något för alla, oavsett ålder och intresse.

Hotellutbudet i Turkiet är stort.  I Vings program för Antalya-, Bodrum-, och Marmarisområdet finns nära 200 hotell att välja mellan, allt från enklare hotell till fantastiska familjeanläggningar och stora exklusiva All Inclusive- resorts. Ving erbjuder dessutom två familjevänliga Sunwing Resort (i Side) och tre nyöppnade Sunprime Resorts (i Torba, Alanya och Side) för dem som reser utan barn.

-          Turkiet är inte bara solsäkert och trevligt, det är också prisvärt. Här får man mycket hotell för pengarna och servicen är bra. Vi är stolta över att kunna erbjuda så många bra hotell på plats, säger Magdalena Örn, Informationschef Ving.

Varför Turkiet? (tre alternativ möjliga)

1. Prisvärt (52 procent)
  2. Solsäkert klimat (49 procent)
  3. Den turkiska matkulturen (30 procent)
  4. Fina stränder (29 procent)
  5. Annat (14 procent)
  6. Bra shoppingutbud (13 procent)
  7. Mycket att uppleva och rik kultur (12 procent)
  8. Spa- utbudet (Hammam) (10 procent)
  9. Bra service och hotellutbud (6 procent)
  10. Stor variation av resmål (5 procent)

Om Resepanelen:
Resepanelen är en kanal mellan reseintresserade och semesterarrangören Ving. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. 7474 personer som är medlemmar hos Ving har svarat på frågor om res- och semestervanor.  Urvalet är ett s k bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät. Undersökningen genomfördes under maj 2012.

För ytterligare information, kontakta:
Barbro Holmberg, informatör Ving, barbro.holmberg@ving.se, tel 0709-513 023.