AMF

Privatanställda arbetare blir pensionsmiljonärer - Avtalspension SAF-LO ger 1,6 miljoner kronor i pensionskapital efter ett arbetsliv

Pressmeddelande   •   Jun 17, 2011 09:17 CEST

De flesta i Sverige får pensionsavsättningar via sin arbetsgivare, men det finns fortfarande en hel del som inte får det och därför går miste om stora summor i pensionskapital. En privatanställd arbetare som har Avtalspension SAF-LO tjänar i genomsnitt ihop 1,6 miljoner kronor under sitt arbetsliv. Det visar uträkningar som AMF har gjort.

Nu i juni är det många som är klara med sina studier och på väg in i arbetslivet, vilket också innebär förhandling om lön och villkor för sin anställning. Frågor om pension är lätta att glömma bort, men något som kan få betydande konsekvenser i längden, eftersom den del av pensionen som arbetsgivaren betalar in (tjänstepension eller avtalspension) blir stora summor under ett arbetsliv.

En privatanställd arbetare som har Avtalspension SAF-LO hinner spara ihop cirka 1,6 miljoner kronor i pensionskapital under sitt arbetsliv. Det motsvarar ett extra tillskott på 7 680 kronor i pension varje månad utöver allmän pension och eventuellt privat sparande. Det visar uträkningar som AMF har gjort.

-       Det är många som inte vet att det handlar om så mycket pengar som drygt en och en halv miljon kronor och många är också osäkra på om arbetsgivaren sätter av pengar till de anställdas avtalspension. Extra viktigt är det att ta reda på för dem som saknar kollektivavtal. Vi tycker att tjänstepension borde vara en självklarhet, men så resonerar tyvärr inte alla arbetsgivare, säger Carina Blomberg, Trygghetsekonom AMF.

AMFs beräkning är baserad på en privatanställd arbetare med Avtalspension SAF-LO och en genomsnittlig lön. I räkneexemplet har personen en månadslön på drygt 19 000 kronor vid 25 års ålder, vilket är den tidpunkt då arbetsgivaren börjar betala in för Avtalspension SAF-LO (detta ger en nettopremie på 10 350 kronor per år). Med en årlig löneökning på 2 procent och en genomsnittlig avkastning på 5 procent har kapitalet vuxit till cirka 1,6 miljoner kronor vid pension.

-       Det lättaste sättet att ta reda på om man har en tjänstepension är att fråga sin chef. Det kan löna sig rejält om man redan som ung gör sig medveten om detta och gör det till en vana att ta upp pensionsfrågan när man förhandlar sina villkor, menar Carina Blomberg.

För frågor, kontakta:
Carina Blomberg, trygghetsekonom AMF, 070-311 74 93, carina.blomberg@amf.se
Emelie Ericson, PR och Information AMF, 070- 208 24 32, emelie.ericson@amf.se

AMF är det framtidsorienterade pensionsbolaget för alla som söker enkla och trygga pensionslösningar med hög avkastning till låg kostnad. Svenskt Näringsliv och LO äger till lika delar aktiebolaget AMF som drivs enligt ömsesidiga principer där vinsten i sin helhet tillfaller kunderna. Koncernen AMF förvaltar totalt cirka 370 miljarder kronor i aktier, fastigheter och räntebärande papper åt cirka 3,9 miljoner sparare. AMF Fastigheter och AMF Fonder är helägda dotterbolag till AMF.