Planka.nu

Privatisering: Roslagsbanan blir Rosdahlsbanan!

Pressmeddelande   •   Jul 25, 2012 08:07 CEST

Finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (M) har, förutom idéerna om att stockholmarna ska äta mindre chips för att ha råd med avgiftstrycket, föreslagit att nya delar av kollektivtrafiken ska vara privata. Istället för kollektivtrafik skulle det vara en privattrafik, där SL-kortet inte gäller och företagen själva sätter priserna. Hur skulle det se ut? Svaret kommer på klockan 16 vid Tekniska Högskolan/Östra Station!

Roslagsbanan byter i samband med privatiseringen namn till Rosdahlsbanan, och från klockan fyra så gäller inte längre SL:s månadskort. Den som vill betala för sig får istället köpa en enkelbiljett för 100 kronor (vilket motsvarar tre chipspåsar!). Då Rosdahlsbanan AB misstänker att många kommer att välja att planka istället så kommer ett flertal vakter placeras ut.

- Rosdahlsbanan är en minst lika dålig idé som att låta MTR driva tunnelbanan, säger Christian Tengblad från Planka.nu.

MTR fick 273 miljoner extra för att höja kvaliten i tunnelbanetrafiken. Dessa pengar har istället gått ner i fickan på aktieägarna, och kritiken från landstingsrevisorerna kan sammanfattas med "sämre och dyrare". Detta handlar dock inte om att fel företag vunnit upphandlingen, utan är ett generellt problem med privata företag som vill utnyttja kollektivtrafiken som kassako.

- Förhoppningsvis kommer Rosdahlsbanan gå i konkurs redan efter första dagen, säger Christian Tengblad från Planka.nu.

Plats för aktionen:Östra Station/Tekniska Högskolan klockan 16.00

Kontakt: Christian Tengblad, Planka.nu 070-6529892

Om MTR på Planka.nu: http://planka.nu/2011/03/02/landstingsrevisorerna-kritiserar-mtr-samre-och-dyrare/

Om Rosdahls utspel på ETC: http://stockholm.etc.se/debatt/bort-med-privata-intressen-i-t-banan

Om Planka.nu
Planka.nu är ett nätverk av regionala kampanjer som arbetar lokalt för avgiftsfri kollektivtrafik. Idag finns vi i Stockholms län, Göteborgsområdet, Skåne och i Östergötlands län. Vi har också en finsk och en norsk systerorganisation som är en del av samarbetet.
Vi kämpar med fokus på kollektivtrafikanterna och kollektivtrafikarbetarna, vilka vi anser är de som ska bestämma över kollektivtrafiken och uppmanar till avgiftsstrejk och kollektiv kamp för nolltaxa.
Planka.nu har en platt organisering och vi arbetar helt ideellt. Verksamheten finansieras helt och hållet genom våra lokala p-kassor.
Plankakassan, eller p-kassan, är en bötesfond för plankare. Som medlem får du de tilläggsavgifter (böter) du fått av kontrollanter när du plankat betalda av kassan.

E-post: sthlm@planka.nu