Piratpartiet

Privatliv och EU-företag får inget gehör i EU-parlamentets industriutskott, som röstar med USA:s industri

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2013 07:41 CET

In i det sista förhandlade parlamentets politiska grupper om kompromisser i industriutskottet. Det var dock i slutändan industrier och företagsintressen som fick överhanden, och industriutskottet har nu röstat igenom ett yttrande där EU:s nya personuppgiftslag, dataskyddsförordningen, genom olika tillägg och förändringar urvattnas så mycket att det inte är längre är meningsfullt att kalla det personuppgiftsskydd längre.

- Alla utredningar, och de flesta europeiska företag, även de svenska, har sagt att de tycker förordningens ursprungstext är i stort sett bra och skapar bättre tydlighet. De har också uttryckt att en starkare, tydligare lagstiftning är att önska, säger Amelia Andersdotter.

- Konflikten ligger mellan det amerikanska systemet utan lagstadgat personuppgiftsskydd och det europeiska, och tydligen har mitt utskott inte lyckats stå emot amerikanska lobbygrupper och försvara den europeiska modellen och europeiska privatpersoner och företag. Det är en stor besvikelse.

Industriutskottet blir nu det andra utskottet i parlamentet där en liberal-konservativ majoritet röstar igenom förslag som på ett grundläggande sätt förändrar filosofin bakom tidigare europeisk personuppgiftslagstiftning.

- Det här är en negativ signal till utskottet för mänskliga rättigheter och inrikesfrågor som har hand om det slutgiltiga betänkandet, säger Amelia Andersdotter.

- Det är inte utan anledning som Artikel 8 i Europakonventionen om mänskliga rättigheter ger oss ett skydd för vårt privatliv och våra identiteter, och det är väldigt bekymmersamt att amerikanska industriintressen skaffar sig så mycket inflytande i Bryssel att det undergräver hela vår beslutsprocess och alla våra tidigare värderingar.

Piratpartiet röstade tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet emot hela yttrandet. Även Kent Johansson från Centerpartiet röstade, som enda person i majoritetsgruppen, emot industriutskottets yttrande.

- Man hoppas nu att parlamentets justitieutskott och utskottet för mänskliga rättigheter ska göra mer mogna överväganden om personuppgiftsskyddet, avslutar Amelia Andersdotter.

Amelia Andersdotter
Europaparlamentariker
amelia.andersdotter@europarl.europa.eu

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.