Nordnet Sverige

Privatpersoners aktiehandel ökade i juli för fjärde månaden i rad

Pressmeddelande   •  Aug 01, 2003 11:07 CEST

Under juli månad ökade privatpersonernas handel hos Internetmäklarna med 10% jämfört med juni månad.

"Detta är fjärde månaden i rad som aktiviteten från privatpersoner ökar. Juli brukar ofta vara en ganska lugn månad bl.a. med tanke på att många privatpersoner är på semester men i år ser vi att juli månad blev en av de mest aktiva hittills under året" säger Jessica Gertun, marknadschef på Nordnet.

"Efter de senaste årens kräftgång på börsen tror vi nu att vi ser något av ett trendbrott med avseende på privatpersoners intresse för att handla aktier. Vi vill dock flagga för att besvikelsen kan bli stor om en konjunkturuppgång inte kommer och börsbolagens vinster inte stiger kraftigt. Börskurserna för många bolag är nu högt uppskruvade", säger Jessica Gertun.

Ericsson och Skandia i topp

Det är fortfarande Ericsson och Skandia som toppar 10-i-topp listan över Internetmäklarnas mest handlade aktier under juli månad. Securitas B och Maxim åkte ut från listan och gav plats åt Hennes & Mauritz och Astra Zeneca.

Internetmäklarnas 10-i-topp-lista Antal avslut Antal avslut
juli juni
Ericsson B 76 551 64 100
Skandia 20 990 20 994
ABB 17 447 11 940
Nokia 12 281 5 850
TeleLogic 7 862 4 615
TeliaSonera 6 875 12 865
Hennes & Mauritz 6 864 3 869
Oxigene 6 738 11 070
Switchcore 6 089 4 291
AstraZeneca 4 847 2 253

Tabell 1: 10 mest handlade aktierna på nätet hos Internetmäklarna under juli 2003. Statistik för Internetmäklarna inkluderar Nordnet, Avanza, E*trade, Stocknet och Skandiabanken.
Källa: Nordnet och Stockholmsbörsen.

För ytterligare information kontakta:
Jessica Gertun, marknadschef, 08-506 330 30, 0709-697424, jessica.gertun@nordnet.se

Nordnet AB (publ) är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Dotterbolaget Nordnet Securities Bank AB är en Internetmäklare och medlem av Stockholmsbörsen, Oslobörsen och Köpenhamnsbörsen. Dotterbolaget Eurotrade Securities S.A. erbjuder en Internetmäklartjänst från Luxemburg. Dotterbolaget Nordnet Försäkringsmäklare AB förmedlar SAK- försäkringar. Besök gärna Nordnet Sverige www.nordnet.se , Nordnet Norge www.nordnet.no , Nordnet Danmark www.nordnet.dk och Eurotrade www.eurotrade.lu .