Föreningen Glasbyn Målerås

Petersson, projektledare i Glasbyn Målerås, summerade projektarbetet och
förrättade invigningen. Banan har fått namnet Mulles bana efter
bouleentusiasten och den tidigare vice ordföranden Stig ”Mulle” Karlsson, som
gick bort tidigare i år.

- Efter ett PRO-besök i Vita Sand 2011 blev vi alla bouleentusiaster. Då beslutade vi att bygga en egen boulebana och jag är övertygad om att Mulles bana kommer att bli en populär mötesplats för både gammal och ung i Målerås, säger Ulla-Stina Sandgren, ordförande i PRO Målerås.

I invigningsceremonin deltog ett 50-tal personer. Bland gästerna fanns både erfarna boulespelare och nybörjare, som passade på att testa den nya banan. Från PRO-distriktet överlämnade  Ingrid
Persson en magnetisk klotplockare till föreningen. Som avslutning på invigningen bjöd PRO
på grillad lunch och kaffe.

Bidrag till byggmaterial har erhållits från Kultur och Fritid, Nybro Kommun samt från Sparbankstiftelsen Kronan.

För ytterligare information:

Ulla-Stina Sandgren, ordförande PRO
Målerås, tel. 0481-312 61, 070-641 97  29
ulla-stina.sandgren@telia.com

Målerås utvecklades när järnvägarna - Nybro-Sävsjöström/Nässjö och Målerås-Kosta kom till byn i slutet på 1800-talet. Målerås Glasbruk etablerades 1890 och är idag Sveriges största privata glasbruk med egen kristallshop. Ägare är designern och mästargravören Mats Jonasson. I Designarenan finns utställning och försäljning från sju av Sveriges bästa glasblåsarmästare/studioglashyttor. Sedan l930-talet finns en läderindustri med shop. Målerås Meknaiska tillverkar bl.a. utetrum och pooltäckningar under varumärket Zabra. Målerås Vandrarhem B&B med 40 bäddar, bageri/café (sommar), affär och bensinmack, presentshop ger service till turister och boende. I Målerås med omnejd finns 25 företag. www.maleras.nu