Probi AB

Probi tecknar licensavtal med den största leverantören av kosttilsskott i USA och Europa

Pressmeddelande   •  Nov 24, 2003 08:32 CET

Probis tidigare tekniska samarbete med Institut Rosell Inc tar steget in i en kommersiell fas.
- Institut Rosell får rätten att nyttja Probis bakterie Lp299v samtidigt som vi får tillgång till deras väl inarbetade distributionskanaler och försäljningsorganisation inom marknaden för kosttillskott, säger Per Bengtsson, VD på Probi AB.

Samarbetet med Institut Rosell är en del i Probis strategi att teckna licensavtal med ledande aktörer på viktiga marknader. Avtalet ger Rosell rättigheten att marknadsföra och sälja kosttillskott i formen kapslar, tabletter och dospåsar baserade på Lp299v i Nordamerika och inom EU.

Institut Rosell Inc. är den största leverantören av probiotiska kosttillskott i USA och Europa och är den aktör som kan leverera den snabbaste marknadspenetrationen i regionerna.

- För Lp299v är detta avtal det hittills största inom kategorin kosttillskott och det kommer att ha stor ekonomisk betydelse för Probi. Det ger oss goda intjäningsmöjligheter på marknaden för probiotiska kosttillskott utan att vi behöver genomföra några större investeringar eller ta de risker som vanligtvis är förknippade med kommersialiseringar, säger Per Bengtsson, VD på Probi AB.

Tillsammans med det nyligen tecknade Danone-avtalet har Probi nu kommersialiserat bakterien Lp299v inom två stora marknadssegment - Functional Food och Kosttillskott.

Marknaden för kosttillskott omsätter totalt cirka 200 miljarder kronor, med en tillväxt på fem procent per år. Intresset för kosttillskott med probiotika ökar och totalt omsätter denna marknad cirka 2 miljarder kronor med en årlig tillväxt på 10 procent. Generellt ökar kraven på väl dokumenterad probiotika, något som är positivt ur Probis synvinkel. Företagets patenterade bakterier har i många kliniska studier visat god effekt inom ett flertal medicinska områden.

- Probis bakterie Lp299v är ett välkommet tillskott till vår produktportfölj. Den ger oss möjlighet att nå kommersiell framgång inom ett produktsegment där kvalitetskraven är höga säger Olivier Clech, VD på Institut Rosell.

Institut Rosell Inc. ingår i Lallemandgruppen, en bioteknikkoncern med säte i Montreal och Toulouse. Företaget är en av världens tre största aktörer för probiotiska kosttillskott, både vad gäller produktion och marknadsföring.

För mer information gå in på www.probi.se eller kontakta:
Per Bengtsson VD Probi, tel: 046-286 89 23, 0734-47 41 28
Per-Ola Forsberg, ek.chef Probi, tel: 0733-44 83 84
Olivier Clech, VD Institut Rosell, tel: +33 611 30 26 31

Probi är ett bioteknikföretag med en ledande position inom probiotisk forskning och utveckling. Företaget är noterat på Nordic Growth Market (NGM). Probi har egen forskning och utveckling inom områdena: Mage och tarm, Immunförsvar, Riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdom samt Stress och återhämtning.
Mer information finns på www.probi.se.

Institut Rosell har varit föregångare för utvecklingen av probiotika sedan 1932. Företaget erbjuder kunderna en samling av probiotiska stammar, för olika applikationer inom kosttillskott, hälsokost och läkemedel världen över. Institut Rosell ingår i Lallemand koncernen, ett privat företag med huvudkontor i Canada och Frankrike och produktionsenheter i olika delar av världen. Mer information finns på www.lallemand.com

Probis forsknings- och utvecklingsområde är probiotika. Till skillnad från antibiotika som bekämpar bakterier i kroppen så ökar och stärker probiotika den mikrobiella balansen i tarmen. Vårt företagsnamn, Probi, kommer från det probiotiska konceptet. Studier visar att 30 till 40 procent av befolkningen i Sverige, Tyskland och Spanien har problem med magen till och från. Oro, stress, medicinering och felaktig föda är ofta orsaken till dessa tarmstörningar. Målet för Probis forskning är att fastställa effekter som är relaterade till tarmen och tarmbesvär. Livsmedel, djurfoder och medicin är Probis tre kärnområden och Probi arbetar med forskare inom flera dicipliner: kirurgi, immunologi, livsmedelsteknologi och mikrobiologi.