Processfilter Sweden AB

Processfilter Sweden tecknar avtal med lokal tillverkare i São Paulo, Brasilien

Pressmeddelande   •   Jun 08, 2011 16:09 CEST

Processfilter Sweden tecknar avtal med lokal tillverkare i São Paulo, Brasilien

Sedan en tid tillbaka är Processfilter do Brasil igång med försäljning av industriella filteranläggningar till industriföretag i Brasilien. Nu har man även ett samarbete på gång med en mekanisk verkstad som kan bygga filteranläggningarna på plats i São Paulo. Intresset för miljöteknik är oerhört stark i Brasilien och svensk industri har starka band med landet och man brukar kalla São Paulo för Sveriges största industristad.

För att få en mer kostnadseffektiv lösning har Processfilter nu kontaktat en lokal mekanisk verkstad som sedan tidigare samarbetat med Höganäs i Brasilien kring smidesarbeten. – Vi blev mycket imponerade av deras tillverkning och ser framemot ett gynnsamt samarbete, berättar Niclas Blomquist, VD.  Det är viktigt för oss att ha så mycket tillverkning som möjligt på plats, dels minskar kostnader för frakt och tullar, dels får vi bättre inblick och förståelse för marknaden.

Niclas deltog nyligen i den svenska delegation från svenskt näringsliv som, tillsammans med Fredrik Reinfeldt, besökte både Brasilien och Chile. – Intresset är stort för svensk miljöteknik och det var oerhört intressant att ha fått en bättre insyn både kring det politiska och det ekonomiska läget, menar Niclas Blomquist. Brasilien är en stor marknad och kraven på företagens utsläpp är starka. Flera organisationer och ministerier inom industri och miljö redogjorde för krav och visioner inför framtiden.

Om Processfilter Sweden AB
Miljöteknikföretaget Processfilter säljer industriella filter, samt installation och service av dessa till tillverkningsindustri i hela världen. Företaget har kunder på samtliga kontinenter och ser en tydlig uppgång på marknaden.  Konkurrensfördelarna är svensktillverkade produkter och att uppföljande service och tjänster är en integrerad del av verksamheten. Huvudkontoret finns i Helsingborg med lokala kontor i Borås, i Tyskland och i Brasilien. Man har idag drygt 20 anställda och räknar med att nyanställa både ingenjörer och projektledare.