Popkollo

Producent-Meet-Up för jämställdhet

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2016 10:32 CEST

Lördag den 30 april kommer ett 40-tal kvinnor inom musikproduktion att träffas för första gången på ett Producent Meet Up hos Spotify på initiativ av Upfront Producer Network, Popkollos ‘Vem kan bli producent’ och Studio xx.

Syftet med dagen är att visa att vi finns, stärka varandra och lyfta frågor samt de utmaningar som rör kvinnor och transpersoner som idag är musikproducenter i Sverige. Dagen kommer bjuda på alltifrån panelsamtal, lyssningssessions till en playground - där producenterna får gå loss på olika synthar, maskiner i en miljö helt omgiven av tjejer och transpersoner.

De tre initiativtagarna Upfront Producer Network, Popkollos ‘Vem kan bli producent’ och Studio xx jobbar alla aktivt genom att öka mångfalden inom musikproduktion för att omfördela makten inom musikbranschen

“De senaste 20 åren har sammanlagt tio kvinnor blivit nominerade till en Grammis för årets producent, varav fem gånger tillsammans med en man. Motsvarande över 90 nomineringar har rört män.”

- Från SVT’s “Studiogubber eller unga tjejer - vem får ta plats som musikproducent?”

En av de tre kvinnor som faktiskt kammat hem en Grammis för Årets Producent är Jenny Wilson som kommer att närvara på träffen för att inspirera fler kvinnor som är musikproducenter.

“Det behövs initiativ som dessa för att stärka kvinnor och visa upp förebilder inom musikproduktion.”

- Jenny Wilson, Grammisvinnare i kategorin Årets Producent 2012

I panelsamtalen deltar även Elisabeth Widlund, VD för Musikförläggarna, Kristina Lidehorn, VD för PRMD, Jennifer Dillane (Roxy Music), Michaela Lundin (TEN Music Group), Arina Logacheva (Sony ATV), Cecilia Vaz, Jenny Vaz, Sibille Attar och Beatrice Eli.

Kontakt:
Cindy Lee, Popkollo
cindy.lee@popkollo.se
0737763156

Anna Ingler, Upfront Producer Network
anna@thisisupfront.com
0761990123

Jenny Vaz, Studio xx
hello@vazofficial.com
0736718409

Popkollo är ett projekt med syfte att skapa en jämställd musikbransch och har som mål att göra det lika självklart för alla oavsett kön att göra musik, spela i band och skriva låtar. Popkollo riktar sig till unga tjejer (10-18 år) och har sedan starten 2003 haft över 2000 deltagare och 250 ledare. Ett kollo varierar i längd mellan 4-10 dagar och finns både med eller utan övernattning. 2014 erbjuds 700 platser på kollon i 12 städer i Sverige. I sommar arrangeras kollon i Arvika, Botkyrka, Falköping, Falun, Fårösund, Hultsfred, Gotland, Göteborg, Katrineholm, Luleå, Malmö, Piteå, Stockholm, Trollhättan,Umeå, Upplands Väsby, Vallentuna, Östhammar och Örebro. Liknande verksamhet har efter inspiration från Popkollo startat i Tyskland, Finland, Danmark och Norge. Genom det internationella nätverket Girls Rock Camp Alliance som Popkollo var med och startade 2007 nås flera tusen tjejer varje sommar (så här långt) i USA, Kanada, Europa, Peru och Brasilien.