Elastocon AB

Produktförbättringar som presenteras på mässor i maj

Pressmeddelande   •   Mar 06, 2012 14:48 CET

Under perioden 8-12 maj går två betydelsefulla mässor av stapeln för Elastocon AB i Borås. Vilket passar bra då företaget har både en del produktförbättringar samt produktnyheter att presentera.

På Elmia Polymer i Jönköping satsar man, förutom det redan befintliga sortimentet, även på att berätta om t.ex. en ny högkraftsrig för relaxationsprovning. En rig som kommer klara av krafter upp till 45 kN kompression under relaxationsprovning av gummimaterial.

Man visar även nyheter så som en helt ny programvara för dragprovaren och en ny smältindex från Tinius Olsen, man kommer även presentera en helt ny Labpress EC, en allt i ett press som kräver liten golvyta från Fontijne. Representanter från Tinius Olsen, Brabender och Fontijne kommer finnas på plats i montern.

Bland Elastocons egna instrument kan man även se en uppgradering på det kombinerade lågtemperatur instrumentet man visar på mässan. Ett instrument där man kan kombinera TR-test, Gehman-test samt Sprödpunkt i ett och samma instrument.

Elastocon har även i dagarna uppgraderat programvaran på den koordinatmätmaskin man nyligen flyttat ner från Eskilstuna. I denna kan man numera ta åt sig mätuppdrag på prototyper, provserier, fixturer och liknande för framförallt plast och metallprodukter. Mätmaskinen står i ett av de av Swedac ackrediterade kalibreringslaboratorium man har i Borås.

Samma vecka finns man även på  "Plast 2012" i Milano, där satsar man på att visa det nya uppdaterade programmet till det automatiska kryp- och relaxationssystemet, den sk. EB 18II. Vidare visas även här relaxationsystemet med möjlighet att få mer information om högkraftsriggen.

Man kommer även vid intresse visa på diverse förbättringar som gjorts sedan dessa mässor gick senast, så som förbättrad isolering, PLC touch screen skärmar på instrumenten mm mm.

Är du i branschen rekommenderar vi dig att du tar dig en svängom och hälsar på hos Elastocon så att du får dig en uppdatering bland de testinstrument som finns att tillgå idag. Och kan du inte köpa instrumenten direkt, kan man hjälpa dig med provning i det nya testlaboratoriet man har sedan flytten till de nya lokalerna i november 2011.

Elastocon är ett företag som står för stor noggranhet och precision. Vi säljer och utvecklar provningsinstrument för gummi-, plast- & textilmaterial, vi kalibrerar ackrediterat flertalet storheter samt kan hjälpa till med utbildningar och konsultation. Vill du veta mer? Besök oss på: www.elastocon.se