HP

Produktionsbolaget Chimney satsar på kraftfulla arbetsstationer från HP

Pressmeddelande   •   Maj 02, 2013 13:00 CEST

Prisbelönta VFX-företaget Chimney ökar produktiviteten, kundnöjdheten och resultatet med hjälp av HPs arbetsstationer.

STOCKHOLM, 2 maj 2013 — Idag meddelar HP att företaget Chimney, som jobbar med efterbearbetning och visuella effekter (VFX), har ökat sin produktivitet, fått fler nöjda kunder och även ökat sin vinst med hjälp av HP Z Workstations. Dessa högpresterande arbetsstationer från HP gör det möjligt för Chimneys kreatörer att arbeta med kvalificerad 2D och 3D VFX i realtid, vilket gör att man kan hålla tighta deadlines och därmed hålla nere kostnader.

Chimney levererar tjänster inom efterbearbetning till över 1000 musikvideos, reklamfilmer och långfilmer varje år. Som Sveriges största VFX-företag, erbjuder de även redigering offline, digital filmskanning, inspelning och ljuddesign. Som en del i Chimney Group, har företaget kontor i Berlin, Köpenhamn, Kiev, Oslo och Warszawa så väl som i Stockholm. Totalt arbetar 250 personer inom Chimney.

-  För att förbättra samarbetet och utnyttjandet av resurser mellan våra kontor i alla sex länder, ville vi centralisera så mycket som möjligt av vår IT, säger Henric Larson, VD och grundare till Chimney. Vi uppskattar vårt nära och produktiva samarbete med HP, som startade för 15 år sedan, så mycket att HP nu är vår enda IT-leverantör. För att behålla samma hårdvara även för våra 3D system, planerar vi att köpa HP till allt. HPs Workstations ger maximal prestanda och minimal tid när de ligger nere, vilket ökar effektiviteten och lönsamheten.

Likväl som HP Z820 och Z420 Workstations uppfyller kraven på prestanda och pålitlighet bland Chimneys deadlinestyrda kreatörer, kan de anpassas till specifika uppgifter som simulering, grafisk layout eller uppspelning. De kan också snabbt anpassas för att stödja andra uppgifter under tre till fyra dagar, t ex när en frilans hoppar in i ett projekt.

Kraftfulla CPU och GPU som stödjer Chimneys avancerade och grafikintensiva system som t ex Autodesk® Flame® VFX mjukvara, gör att de kreativa teamen kan arbeta med stora, komplexa datamängder och komplicerade 3D-modeller. Intel Xeon E5-2600 processor möjliggör nästa generations PCI Express-grafik, medan kraftfulla NVIDIA-grafikprocessorer kan köra upp till åtta skärmar till varje arbetsstation. Detta i sin tur gör att personalen kan jobba med flera uppgifter samtidigt.

För att säkerställa fortsatt tillförlitlighet, levereras alla HPs arbetsstationer med en 3-årsgaranti som standard, vilken inkluderar reservdelar och på plats service.

Lika viktigt som att centralisera Chimneys IT, är planen att successivt lägga ut allt på en Internet Service Provider (ISP).

-  Nu har vi svartfiber till vår ISP och har flyttat datalagringen dit, säger Henric Larsson. Vi kommer att flytta vår renderingsfarm snart. Men innan vi flyttar alla HP Workstations till ISP, kommer vi att utvärdera att bygga lokala moln med tunna klienter genom att flytta in våra avancerade Workstations i serverrummen och arbeta med HPs laptops för att köra HP Remote Graphics Software. Det ger användarna tillgång till och möjlighet att dela skrivbord med personer som sitter på annat ställe, genom ett standardnätverk. Detta i sin tur gör att kreatörerna kan samarbeta i realtid med kollegor på andra sidan rummet eller kontinenten.

Gunilla Lundqvist, Informationschef, HP, Sverige
076-859 46 65, Gunilla.lundqvist@hp.com

Daniel Larsson, Prat PR Porter Novelli för HP
070-475 52 20, Daniel.larsson@prat.se

www.hp.com/go/newsroom

Om HP
HP skapar nya möjligheter för tekniken att ha en meningsfull inverkan på människor, företag, organisationer och samhälle. Som världens största teknikföretag erbjuder HP lösningar som spänner över utskrifts- och datorprodukter, mjukvara, tjänster och it-infrastruktur för att lösa kundernas behov. Mer information om HP (NYSE: HPQ) finns på http://www.hp.com.

This news release contains forward-looking statements that involve risks, uncertainties and assumptions. If such risks or uncertainties materialize or such assumptions prove incorrect, the results of HP and its consolidated subsidiaries could differ materially from those expressed or implied by such forward-looking statements and assumptions. All statements other than statements of historical fact are statements that could be deemed forward-looking statements, including but not limited to statements of the plans, strategies and objectives of management for future operations; any statements concerning expected development, performance, market share or competitive performance relating to products and services; any statements regarding anticipated operational and financial results; any statements of expectation or belief; and any statements of assumptions underlying any of the foregoing. Risks, uncertainties and assumptions include macroeconomic and geopolitical trends and events; the competitive pressures faced by HP’s businesses; the development and transition of new products and services (and the enhancement of existing products and services) to meet customer needs and respond to emerging technological trends; the execution and performance of contracts by HP and its customers, suppliers and partners; the protection of HP's intellectual property assets, including intellectual property licensed from third parties; integration and other risks associated with business combination and investment transactions; the hiring and retention of key employees; assumptions related to pension and other post-retirement costs and retirement programs; the execution, timing and results of restructuring plans, including estimates and assumptions related to the cost and the anticipated benefits of implementing those plans; expectations and assumptions relating to the execution and timing of cost reduction programs and restructuring and integration plans; the resolution of pending investigations, claims and disputes; and other risks that are described in HP’s Quarterly Report on Form 10-Q for the fiscal quarter ended April 30, 2012 and HP’s other filings with the Securities and Exchange Commission, including HP’s Annual Report on Form 10-K for the fiscal year ended October 31, 2011. HP assumes no obligation and does not intend to update these forward-looking statements.

© 2012 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. The only warranties for HP products and services are set forth in the express warranty statements accompanying such products and services. Nothing herein should be construed as constituting an additional warranty. HP shall not be liable for technical or editorial errors or omissions contained herein.