Una promotion

Produktionsbolaget Danger Eager i medvind

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2011 16:02 CET

Med flera prestigefyllda priser för sina kortfilmer, framgångsrika musikvideoprojekt, reklamfilmer och dokumentärer på bla SVT har produktionsbolaget Danger Eager blivit ett namn att räkna med.
- Jag brinner för att berätta historier, säger Daniel Jigenstedt som driver Danger Eager.

I december 2010 visade SVT dokumentären ”Den verklige Karl-Oskar” som Daniel regisserat, fotograferat och redigerat. Tidigare samma höst belönades kortfilmen ”Superman” med första pris i Nikons filmtävling med motiveringen “Med teknisk skicklighet och idémässig originalitet har Daniel Jigenstedt skapat en humoristisk och formfulländad liten film, som tänkvärt men utan pekpinnar behandlar tävlingens tema om framtiden.” Filmen visades inför stor publik och utöver äran fick Daniel fick ta emot en överdimensionerad ”TV-check”.
- Det roligaste med priset var uppskattningen från jurymedlemmarna. Jag har både Johan Kling och  Annika Aschberg som förebilder.

Medan Daniels kortfilmer turnerar på filmfestivaler runt om i världen så pågår ständigt nya jobb här hemma. Innan han startade Danger Eager hade Daniel jobbat som skådespelare, ljustekniker, fotograf, redigerare, animerare, reklamfilmsregissör och redaktör. Det har gjort honom till lite av en multikonstnär när det kommer till filmskapande och han har uppdrag som begränsar sig till ett specifikt område eller sträcker sig över hela produktionen,
- Särskilt i mitt jobb med musikvideos har jag haft nytta av att kunna hålla i hela processen, från manus till efterbearbetning och effekter.

Han har gjort musikvideos till bla  Navid Modiri och Gudarna, Kristian Anttila och Sylvia Vrethammar. Daniel har också ett långtgående samarbete med The Soundtrack of Our Lives där han har gjort flera musikvideos och jobbar med kommande projekt.
- Oavsett format så gillar jag att försöka hitta visuella lösningar som man inte sett förut. Jag vill göra film som kombinerar känsla och historieberättande med  en skön visuell upplevelse.

www.dangereager.com