Utrikespolitiska föreningen

Prof. Susan Kreston besöker Uppsala och håller föredrag om barns rättigheter.

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2011 15:36 CET

Pressmeddelande 2011-11-09

Måndagen den 14e november gästar Prof. Susan Kreston, expert och rådgivare på barns rättigheter, Utrikespolitiska föreningen i Uppsala. Föredraget Child Sex Tourism and Children’s Rights in the World kommer att handla om situationen för barn i världen idag. Hon är rådgivare till regeringar i frågor om utnyttjande av och våld mot barn.  Föredraget hålls på engelska och ingen tolk kommer att närvara.

Föredraget hålls i Hörsal 1 i Ekonomikum, Kyrkogårdsgatan 10 Uppsala. Det börjar klockan 19.15. Alla UF-medlemmar kommer in gratis. Om du inte är UF-medlem kan medlemsskap tecknas i anslutning till föredraget. Det kostar 100 kr, är giltigt i två terminer och innefattar även en prenumeration av vår tidning Uttryck. Vill du bara lyssna på detta föredrag är inträdet 30 kr för enstaka föredrag. Om du är journalist, kontakta informationsavdelningen innan lunch samma dag för gratis inträde och mer information.

Prof. Susan Kreston är utbildad jurist och är expert på barnrättsfrågor. Hon är i nuläget rådgivare åt USAs, Sydafrikas och Namibias regeringar i frågor om utnyttjande av och våld mot barn. Prof. Kreston har tidigare arbetat vid UNIFEM, UNICEF och Interpol. Under detta arbete har Prof. Kreston varit framstående med att lyfta upp barnrättsfrågorna på agendan.Utrikespolitiska föreningen i Uppsala är därför väldigt stolta över att kunna presentera detta föredrag.

In English:

The Uppsala Association of International Affairs proudly presents Susan Kreston, lawyer and expert on childrens' rights legislation. She is consultant to the governments of USA, South Africa and Namibia on child abuse/exploitation issues, and a former employee of UNIFEM, UNICEF and Interpol. On Monday, November 14th she will lecture on "Child Sex Tourism and Children's Rights in the World".

Vi berättar gärna mer om detta och andra kommande föredrag:

Informationsavdelningen:

Maila                                   info@ufuppsala.se eller pr@ufuppsala.se

Ring:

Marknadskommunikatör Emil Olsenmyr:                      073 094 11 11

Informationsansvarig Mats Molin:                                 070 560 39 63

Informationsansvarig Rebecka Riismark:                      070 910 06 81

Eller läs mer på vår hemsida www.ufuppsala.se

Utrikespolitiska föreningen
Utrikespolitiska föreningen i Uppsala arbetar sedan grundandet 1948 för att upprätthålla bevakning av, och väcka debatt kring, utrikespolitiska och internationella frågor. Detta gör vi främst genom att anordna föredrag två gånger per vecka under terminerna. Bland tidigare föreläsare kan nämnas Kofi Annan, Boutros Boutros-Ghali, Ban Ki-moon, Anna Lindh, Hans Blix, Fredrik Reinfeldt och Göran Persson.

www.ufuppsala.se