About Time

Professionell hemservice tog ny fart 2019

Pressmeddelande   •   Jan 09, 2020 20:45 CET

Professional hemservice har ökat med 2400% sedan 2007 och tog ny fart 2019.

​Professionell hemservice ökade med 12% under 2019 vilket är mer än 2018 då ökningen låg på 9%. Förutom ett ökande behov av hemservice hjälpte regeringen till genom att återställa rutavdraget till 50 tkr under 2019 (sänktes av den tidigare regeringen).

Sedan 2007 har branschen ökat med 2400 % och bidragit med över 21 000 heltidstjänster. Den klart största rut-tjänsten är hemstädning som ökade med 10% från 8,1 miljarder kronor 2018 till 9,0 miljarder kronor 2019. Den snabbast växande tjänsten är It-tjänster som ökade med 42%, men från en relativt låg nivå.

Stockholm, Skåne och Västra Götaland står tillsammans för 2/3 av köpen men Kronoberg ökade mest under 2019 med 21%.

Antalet köpare ökade med 6% och är nu uppe i över 1 000 000 personer. Även snittköpet per person ökar och är nu drygt 12 200 kr per år.

I januariöverenskommelsen mellan C, FP, MP och S är det bestämt att rutavdraget ska öka till 75tkr per person och år. 1 juli, 2019 höjdes det från 25 tkr till 50 tkr men det återstår alltså ytterligare 25 tkr.

"Branschen för professionell hemservice har goda utsikter att fortsätta öka under 2020 då det finns ett starkt underliggande behov till avlastning i hemmen, särskilt i storstäderna, och politikerna är ense om att rutavdraget även gör stor nytta på arbetsmarknaden. Under året ser vi också flera webbtjänster växa fram som kommer underlätta för konsumenterna att boka hemnära tjänster med de bästa företagen på ett mycket smidigt sätt", säger Göran Gustafsson, VD TimeWave AB

Läs mer statistik och en fördjupad analys på Rutbarometern 2020 >

Läs Göran Gustafssons blogg >

Rutavdragets historia >

TimeWave AB är Sveriges ledande IT-företag inom branschen hemnära tjänster och driver rutbarometern som kontinuerligt uppdateras med färsk statistik och analys. About Time utvecklar och driver det marknadsledande affärssystemet Timewave.se Under mer än tio år har vi utvecklat IT-lösningar för och med branschen som gett oss djup kunskap inom IT och systemutveckling samt tjänsteföretagens affärsprocesser. TimeWave är webbaserat och mobilt och innehåller hela affärsflödet med kunder & CRMschemaläggningtidrapporteringlönfakturering och rot- och rutavdrag med inbyggda finesser som SMS och karta.