Tedestrand coaching AB

Professor - och psykolog om att visa vägen utan att visa vägen!

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2013 14:43 CET

Med det jag vet idag är jag mycket fascinerad av detta uttalande, kan inte låta bli att kommentera det. Det är en paradox och moment 22 samtidigt.

"Vägled klient att hitta sina egna argument till förändring" uttrycker en professor och psykolog som heter William R Miller. Han är upphovsman till Motivational Interviewing, han blev intervjuad i samband med sitt Sverigebesök av Psykologtidningens utsända Linda Backman november 2010. Artikel här.....

Tanken är nog god, men...

..obegriplig! Hur vägleder man någon att hitta vägen utan att visa vägen?

I synnerhet då - Hur vägleder man någon som är vilse att hitta vägen utan att visa vägen?

Jag vet också att detta är en naturlig/vanlig uppfattning om än vilseledande i den psykologi som bedrivs idag.

När jag läser detta då förstår jag också så tydligt varför ingen kunde hjälpa mig under 4 års vistelse på behandlingshem, både som klient och behandlare.

Jag förstår då också varför jag tvingades skapa en visuell överblick för att lyckas orientera mig själv först till en lösning från en fullständig vilsenhet trots dessa 4 år.

Läs gärna artikel som beskriver hur vägen konkret måste visas när man är vilse i terrängen, och terrängen är komplicerad;

Artikel, klicka här....

Anders Tedestrand