Fujifilm Sverige AB

Proffsens val: FinePix X100 är sann högteknologisk nostalgi

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2011 10:28 CET

Innanför FinePix X100s nostalgiska skal döljer sig en APS-C CMOS-sensor, ett Fujinon 23mm fast objektiv och en helt nyutvecklad hybridsökare. Tillsammans med Fujifilms EXR-processor ger detta en bildkvalitet som ingen annan kamera från Fujifilm tidigare haft.

Den professionella fotograf eller entusiast som letar efter exceptionell kvalitet i en kompaktkamera har definitivt hittat rätt. FinePix X100 är designad för att ge fotografer ett smidigt alternativ när systemkameran är för stor eller opraktisk.

Med hybridsökaren kombinerar FinePix X100 en ljusstark optisk sökare som man hittar i exklusiva filmkameror eller mellanformatskameror, med en 1,4 megapixel högupplöst elektronisk sökare. Kamerans CMOS-sensor är optimerad för kunna ta till vara på allt ljus som kommer in i kameran, och tillsammans med den speciellt utvecklade optiken blir resultatet mycket skarpa bilder med exceptionell klarhet.

Objektivet har en brännvidd på 23 mm (35 mm i småbildsformatet) och en största bländaröppning på F2, som låter användaren ta fina bilder med litet skärpedjup. Optiken möjliggör även makrofotografering på 10 cm avstånd. Tillsammans ger optiken, hybridsökaren, sensorn och EXR-processorn det klaraste och bredaste dynamiska omfånget någon Fujifilm-kamera ägt.

FinePix X100 i korthet:
• 23 mm F2 FUJINON fast optik (motsvarar 35 mm i småbildsformatet)
• 12,3 megapixel APS-C CMOS sensor
• Nyutvecklad optisk hybridsökare med överliggande digital information
• EXR processor
• 49 punkters fokus ock variabel autofokus
• Full manuell kontroll
• RAW format och egendefinierad funktionsknapp
• 2,8 tums LCD med 1,440,000 pixlar
• ISO100 till ISO12800
• Makrofoto på 10 cm avstånd
• Största bländare: F2
• Blixtsko för TTL-blixt

Tillbehör:
• Blixt EF-20 och EF-42
• Motljusskydd/adapterring
• Väska

FinePix X100 finns tillgänglig i butik i mars. Rek.pris kr. 11995:-

Följ oss gärna på Facebook för att hålla koll på när kameran skickas från lagret till butik.

Läs mer på www.finepix-x100.com »

Ladda ned högupplösta bilder här »

Kontakt för mer info:
Bente Vikenes, produktchef kameror Fujifilm Sverige AB
tel: +47 22 73 60 66 e-post: bente.vikenes@fujifilm.no

Fujifilm Sverige AB är generalagent för produkter från Fujifilm Corporation inom affärsområdena Foto, Grafiska Produkter samt Medicin. Produktsortimentet sträcker sig från enkla digitalkameror till avancerade bildhanteringssystem i digitala nätverk. Fujifilm Sverige AB är ett dotterbolag i Axel Johnson International.

Axel Johnson International marknadsför och distribuerar komponenter, system och kundanpassade lösningar till industriella företag samt till lokala distributörer och återförsäljare. Verksamheten bedrivs i fyra affärsområden: Forankra, AxFlow, AxIndustries, och AxImage. Koncernen omsätter 6 miljarder SEK på årsbasis och är representerat i ett 20-tal länder i Europa. Axel Johnson International ingår i familjeföretaget Axel Johnson AB som ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj. För ytterligare information www.axinter.se.

Fujifilm Sverige AB Box 23086 104 35 Stockholm press@fujifilm.se Vxl: 08-506 141 00 Org nr: 556035-3814