Kultur i Väst

Profil Krokodil representerar Västsverige i jazzfinal

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2010 08:00 CEST

På lördag den 11 september tävlar den göteborgska jazzgruppen Profil Krokodil om fina priser tillsammans med andra unga jazzkometer. Det är Svenska Jazzriksförbundets årliga jazzfinal för unga musiker som går av stapeln på Fasching i Stockholm. Musik i Väst sponsrar den västsvenska representantens deltagande i tävlingen.

Under den rikstäckande musiktävlingen MusikDirekt i våras utsågs Profil Krokodil till vinnare av årets ”Musik i Väst Live”-pris. Profil Krokodil belönades med dels en heldags coaching av jazzmusikern och pedagogen Thomas Jäderlund, dels möjligheten att delta i jazzfinalen.

Profil Krokodil bildades på Hvitfeldtska gymnasiets musikprogram, som alla medlemmar gick ut i våras. Nu går samtliga vidare till högre musikutbildningar. Gruppen består av:

Hampus Eiderström Swahn, elgitarr
Anna Lindahl, sång
Marcus Fenn, bas
Erik Nyman, klaviatur
Malin Almgren, trummor
Adrian Åsling Sellius, saxofon

Till Stockholm anländer Profil Krokodil fredagen den 10 september, där de tillsammans med övriga tävlande bland annat får träffa sångerskan/kompositören Lina Nyberg Ljungqvist. Tävlingen äger sedan rum på lördagskvällen på jazzklubben Fasching, och det är inga dåliga priser man tävlar om:

Bästa jazzgrupp får åka till Sydafrika 2011 och delta i ungdomsjazzfestival
Bästa solist tilldelas 10 000 kronor av Laila och Charles Gavatins stiftelse för jazzmusik
Bästa kompositör tilldelas 10 000 kronor av SKAP
Dessutom delar man ut spelningar på Umeå Jazzfestival i oktober, Öbacka Jazz och Blues i november och Kristianstad Jazzfestival i juli nästa år.

Jazzfinalen arrangeras av Svenska Jazzriksförbundet i samarbete med länsmusikorganisationerna, Musikhögskolan i Stockholm samt jazzklubben Fasching.

kontakta Marie Bävholm på Musik i Väst
Tel 0703 49 21 59, 031 10 21 19
E-post marie.bavholm@miv.se

Musik i Väst har nyfikenhet som uppdrag. Vi ska förnya och förbättra musiklivet på alla områden och inom alla genrer i Västra Götalands 49 kommuner. Detta uppdrag kommer från Statens Kulturråd och Västra Götalandsregionen. Verksamheten är inte vinstdrivande utan finansieras med medel från region och stat. Fokus ligger på kvalitet, inte kvantitet, men Musik i Väst är ändå regionens största musikproducent.

Musik i Väst ingår sedan 1 januari 2007 förvaltningen Kultur i väst inom Västra Götalandsregionen.