TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Profilreklamjätte väljer Sandryds

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2012 09:30 CEST

Profilklädesföretaget Sandryds i Kungsbacka laddar för ännu högre tillväxt. En av Europas ledande aktörer inom presentreklam ska börja sälja företagets produkter i en mängd länder samtidigt som Sandryds tar över den nya kundens försäljning av hårda presentreklamartiklar i Skandinavien.

– Den internationella spridningen av Sandryds produkter kommer öka radikalt under hösten. Det här har potential att bli vår största affär någonsin, säger VD Jonas Cedås som precis anställt två nya medarbetare för att klara det kommande arbetet.

Det är den holländska presentreklamjätten Mid Ocean Brands, med kunder i 120 länder och en omsättning på motsvarande en miljard kronor, som vänt sig till Sandryds. Företaget, som aldrig tidigare marknadsfört profilkläder, kommer sälja delar av Sandryds egna märke Southwest med tyngdpunkt på jackor och fleecetröjor. Det handlar om stora volymer och där Sandryds vid sidan om leveranser ur standardsortimentet också åtar sig att specialutveckla plagg för kundens räkning.

– Tidigare har våra produkter bara marknadsförts och använts i Nordeuropa varför vi aldrig behövt arbeta med differentierade materialval beroende på klimatområde. Samarbetet med Mid Ocean Brands ställer nya krav då företaget kommer marknadsföra Southwest över hela Europa, säger Jonas Cedås.
Sandryds grundades i början av nittiotalet och har vuxit kraftigt sedan mitten av nollnolltalet då företaget förvärvades av finansmannen Paul Frankenius. Under konjunkturtoppen 2007 omsatte Sandryds 49 miljoner. I år beräknas försäljningen hamna på hundra miljoner, jämfört med 92 förra året. Viktiga drivkrafter bakom ökningen är företagets satsningar på design, logistik och internet. Runt 50 procent av försäljningen sker idag via hemsidan.

Samtidigt som Mid Ocean Brands introducerar Southwest breddar alltså Kungsbacka-företaget med hårda presentreklamartiklar. En naturlig utveckling enligt Jonas Cedås då många av företagets befintliga kunder redan arbetar med den här typen av produkter.
– Med Mid Ocean Brands som leverantör får vi inte bara ett stort och omfattande sortiment av internationell klass utan också en gynnsam logistisk lösning där leverantören ombesörjer det mesta av lagringen i Holland, med minimal kapitaluppbindning som följd för vår del. Tack vare dagens rappa speditionsbransch kan vi erbjuda leveranser över hela Skandinavien inom några dagar.
– Som ett led i satsningen har två nya säljare rekryterats och som uteslutande kommer arbeta med den nya produktkategorin, säger Jonas Cedås.
En annan strategisk nyhet för hösten är att Sandryds kompletterar den egna kläddesignen med det snabbväxande sportinriktade funktionsklädesmärket 8848 Altitude.

– Den traditionella målgruppen för 8848 Altitude återfinns inom sportfack- och outdoorhandel, men vi kommer inrikta försäljningen på profil- och yrkesklädesbutiker.
Det officiella startskottet för Sandryds nya breddade sortiment går vid Promotion Expo, Nordens största profil- och promotionmässa, som arrangeras i Jönköping mellan 15 och 17 augusti. Som följd av alla nya samarbeten och den allmänt positiva trenden för företaget skruvar Sandryds upp tillväxtprognosen rejält för de kommande åren.
– Vi räknar med att öka till 150 miljoner inom tre år. I prognosen diskonteras en fortsatt trög konjunkturutveckling.
Sandryds är medlem i TEKO.

Ta mig till deras hemsida!