Roos & Tegnér AB

Proggiga barnböcker - därför blev vi som vi blev

Pressmeddelande   •   Sep 13, 2010 11:40 CEST

Uppfostrade i socialrealistisk anda och med överdriven pedagogik. Klädda i velour och vaggade till sömns till tonerna av Nationalteatern. Nu ska de ta över – de ironiska och evigt unga sjuttiotalisterna.

Kanske är du sprungen ur denna tid, kanske inte. Men en sak är säker – den frigivna och proggiga tiden som generationen växte upp i har satt sina spår. När författaren Kalle Lind kartlägger sin generations uppväxt i Proggiga barnböcker – därför blev vi som vi blev står det klart att många av de barn- och ungdomsböcker som sjuttiotalisterna växte upp med, i dag ter sig tämligen bisarra.

Då fick barnen lära sig att det finns något som heter u-länder, att det är rätt att göra uppror och hur det går till när mamma och pappa gör ett småsyskon. I böcker, på skivor och i teveprogram berättade snälla vuxna allt barnen behövde veta om Vietnamkrig, gruvstrejkare och p-piller.

Proggiga barnböcker är en nostalgitripp för den som var med, och helt bisarr för den som inte var det. Författaren skriver omsint, initierat och roande.

Kalle Lind är skribent, radiopratare och manusförfattare bosatt i Malmö. Inför valet gör han inslag i Peter Settmans politiska satirprogram Elfte timmen. Han har tidigare skrivit böckerna Människor det varit synd om och Människor som gått till överdrift, flera barnböcker och är manusförfattare till julkalendern Skägget i brevlådan. Kalle Lind driver även humorbloggen En man med ett skägg http://kulturarbete.blogspot.com/ och har bland annat gjort humorprogrammet Hej Domstol i P3.

ISBN: 978-91-86047-23-8

Om förlaget:
Roos & Tegnér är bokförlaget som satsar på kvalitativ skönlitteratur med humor och underhållning som nyckelord samt högklassig facklitteratur. Besök gärna vår hemsida.