Kaspersky Lab

Prognos: cyberhoten 2014

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2013 08:15 CET

Kaspersky Labs experter har tittat på hur IT-säkerhetsåret blir 2014. Inte oväntat fortsätter Edward Snowdens avslöjanden att sprida ringar på vattnet.

För konsumenter
Integritet
Snowdens avslöjanden tidigare i år har lett till att vi i större utsträckning försöker skydda våra privatliv på nätet. Det skapar större intresse för VPN-tjänster, anonymitetstjänster som Tor och krypteringsverktyg.

Pengar
Verktygen för att komma åt bankkonton på mobiler och surfplattor blir allt mer avancerade. Mobila botnät kommer att användas för att distribuera skadliga bilagor på uppdrag av tredje part. Vi kommer sannolikt att se mer sofistikerade trojaner som krypterar data på mobila enheter för att blockera tillgång till bilder, kontakter och meddelanden till dess att användaren betalar en lösensumma. Android fortsätter vara den främsta måltavlan.

Bitcoin
Antalet attacker mot digitala plånböcker, ”banker” och valutaväxlare för digitala valutan Bitcoin växer.

För företag
Webbtjänster
Flertalet populära webbtjänster har redan meddelat att man har vidtagit åtgärder för att skydda användardata, till exempel genom kryptering av all data som skickas mellan företagets servrar. Fler sofistikerade åtgärder kommer att följa och bli en avgörande faktor när användare väljer webbtjänster.

Molnlagring
Hackare riktar sig mot anställda på molntjänster eftersom de ser dessa som den svagaste länken i säkerhetskedjan. En lyckad attack kan ge tillgång till stora datavolymer. Andra syften kan vara att radera eller ändra information – i vissa fall kan manipulerad desinformation vara värd mer för de som ligger bakom attacken. Denna trend fortsätter i takt med att allt fler företag lagrar information i molnet.

Programutvecklare
Stöld av populära källkoder (t ex i spelindustrin och från apputvecklare) gör det möjligt för angriparna att hitta sårbarheter i produkter och sedan använda dessa i exempelvis bedrägeriförsök.

Företagsspionage
Internet har gjort det lättare att utföra företagsspionage och denna utveckling fortsätter. Fler företag kommer att anlita cyberlegosoldater – organiserade hackare som utför riktade attacker på beställning.

För mer information:

• Hela rapporten går att läsa här
  • I denna video kommenterar Vitaly Kamluk, säkerhetsforskare på Kaspersky Lab, prognosen för 2014

Mediekontakt: Bite, 08-402 01 00, kaspersky@biteglobal.com

Om Kaspersky Lab
Kaspersky Lab är världens största privatägda leverantör av klientsäkerhetslösningar. Företaget rankas bland världens fyra främsta leverantörer av säkerhetslösningar för klientanvändare*. Kaspersky Lab har under 15 år varit en innovatör inom IT-säkerhet och förser konsumenter, samt små och stora företag, med effektiva digitala säkerhetslösningar. Företaget är för nuvarande verksamt i nästan 200 länder och ger skydd åt över 300 miljoner användare över hela världen. Läs mer på www.kaspersky.se.

* Företaget rankades på fjärde plats i IDC:s Worldwide Endpoint Security Revenue by Vendor, 2011. Rankingen publicerades i IDC:s rapport Worldwide IT Security Products 2012-2016 Forecast and 2011 Vendor Shares (IDC #235930, July 2012). Rapporten rangordnar programleverantörer efter försäljningsintäkter från klientsäkerhetslösningar under 2011.