Program och gäster vid Anna Lindhs minnesstund

Pressmeddelande   •  Sep 18, 2003 16:05 CEST

- Minneshögtiden blir ett ljust och framtidsinriktat arrangemang där vi kan ta farväl av Anna och minnas hennes engagerade arbete för demokrati och mänskliga rättigheter, säger Lars Stjernqvist, partisekreterare.

Programmet för minnesstunden inleds med samlingsmusik: Nya Stenhammarkvartetten framför Langsamer Satz för stråkkvartett av Anton Webern och Sats 3 Lento Sostenuto ur Stråkkvartett nr 3 F-dur op 18 av Wilhelm Stenhammar.

Eva Dahlgren sjunger "Ängeln i rummet" med ackompanjemang av Bengt Forsberg. Esa-Pekka Salonen framför tillsammans med kammarorkester stycken av Jean Sibelius (Mélisandes död ur Piléas och Mélisande op 46) och Franz Schubert (Sats 2 Andante con moto ur Symfoni nr 5 B-dur D 485). Tillsammans med Anne Sofie von Otter framför de också "Vergnügte Ruh' beliebte Seelenlust" ur Kantat nr 170 av Johann Sebastian Bach.

Stina Ekblad läser dikten "Fåglarna" av Solveig von Schoultz.

Tal till Anna Lindh framförs av Göran Persson, Chris Patten, Colin Powell, Nalin Pekgul, George Papandreou, Ardalan Schekarabi och Margot Wallström.

- Vi är mycket stolta och tacksamma över att på extremt kort tid ha fått artister av världsklass till vår minneshögtid. Anna Lindhs kulturella intresse och engagemang är välkänt och har funnits med som en röd tråd i hennes liv och gärning. Därför känns det extra glädjande att programmet har sådan hög kvalitet, säger Lars Stjernkvist.

Förutom familj och nära vänner kommer regeringen, kungaparet och prinsessan Lilian, partiledningen, partivänner och kolleger från Sverige och många andra länder att närvara på minnesstunden.

I stort sett kommer alla Europas utrikesministrar att delta. Bland dessa kan nämnas Finlands utrikesminster Erkki Tuomioja, Frankrikes utrikesminister Dominique de Villepin, Tysklands utrikesminister Joschka Fischer, Greklands utrikesminister Georgios Papandreou, Polens utrikesminister Wlodzimierz Cimoszewics och Storbritanniens utrikesminister Jack Straw.

Bland de många internationella gästerna finns också Tarja Halonen, Paavo Lipponen, Romano Prodi, Chris Patten, Javier Solana, Hanan Ashrawi, Enrique Baron Crespo, Ritt Bjerregaard, Robin Cook, Alfred Gusenbauer, Lionel Jospin, Zlatko Lagumdzija, Mogens Lykketoft, Jens Stoltenberg, Thorvald Stoltenberg och Hubert Vedrine.

Dekoren kommer präglas av klassiska uttryck i en stilren modern tappning. Klotformer symboliserar ett globalt engagemang. Färgerna kommer vara ett färgspektra från hoppets och framtidens blå toner, till det röda engagerade, brinnande och passionerade som ligger hjärtat nära.

Fanborgen kommer bestå av fanor från samtliga Sveriges arbetarekommuner samt en fana från Sveriges socialdemokratiska ungdomsförbund. Svenska fanan, FN-fanan och EU-flaggan kommer att pryda Blå hallen.

(CV på talarna kommer att finnas på www.socialdemokraterna.se.)

Anna Forsberg, Presschef

Jonna Lundberg, Pressassistent

Pressjour (kvällar och helger)