Stockholm Folk Festival

Programmet släppt för Stockholm Folk Festival 2013

Pressmeddelande   •   Jul 17, 2013 10:15 CEST

Nu släpper vi hela programmet till Stockholm Folk Festival 9-11 augusti!

Under tre dagar 9 – 11 augusti kommer hela Hesselby Slott fyllas med folkmusik av alla de slag och det blir gränsöverskridande musikmöten på fem scener.

Festivalen, som såg dagens ljus sommaren 2012 på initiativ av Esbjörn Hazelius och Tomas Ledin, är nu tillbaka för andra året i rad.  Nu är ledningsgruppen utökad med Hilda Sandgren från MTA-produktion – en av landets främsta aktörer inom begreppet folk och är känd som producent för JUL I FOLKTON-turnén.

Stockholm Folk Festival 2012 blev en publiksuccé då ca 10  000 åskådare kom och njöt under de två augustidagarna. Festivalen var efterlängtad och fyllde ett behov av flera sorters musik som ingår i begreppet Folk.  Traditionell folkmusik, folkdans, visa, körmusik, folkrock, progg, blues och musik från världens alla hörn.

Vårt motto är: öppenhet och tolerans!

I år har festivalen utökats med en extra dag som STOCKHOLMS PARKTEATER står som värd för. Fokus kommer denna dag att ligga på familjeprogram och entrén är då gratis.

En riktig dansbana finns på plats i år, för att besökarna ska kunna dansa natten lång.

Festivalen har bokat ca 50 programpunkter för årets festival med en otrolig blandning av folk, bluegrass, danskurser, spelmansstämma och mycket mer.

Folk All-In Band, Niklas Strömstedt, Vindla String Quartet, Ulrika Gunnarsson och Jonas Åkerlund,  ODE,  Valkyrien Allstars, Spinning Jennies,  Björn Skrotis Johansson med Anders Widmark & Nina Eng, Klubb 7 & Folk You, Irländsk jamsession, Tarabband och Krantz.

Fullständigt Program:

Här är några ytterligare tips inför årets festival:

BELLMAN-ALLSÅNG ute på Estradscenen i den vackra slottsparken.

Bellman vistades då och då ute på Hesselby Slott och musicerade med värdfamiljen Bonde under 1700-talet. Pierre Ström, välkänd Bellmantolkare, leder allsången.

KICKOFFJAM MED GRATIS SILLUNCH 9/8 med ROGER TALLROTH, EMILIA AMPER, ESBJÖRN HAZELIUS & EMMA AHLBERG inne på Borggården.

STOCKHOLMS POESISCEN

Ett stort antal poeter läser sina dikter: Bengt Björklund, Boel Schenlaer. Henry Bronett, Anders Pettersson, Carina Nurmilehto och Lars Tjelvar, Jens Åberg, Jessica Johansson, Lotta Hellron, Ruth Alice Aniansson och Sven Thomas Nordlöf

MUSIKLOPPIS 10/8

För alla som har garderoberna fulla av instrument, tillbehör, mikrofoner, och annat musikrelaterat jox som de vill bli av med, men är för lata för att lägga ut det på Blocket, och för alla köpsugna som vill botanisera bland vad som kan tänkas dölja sig i folkmusiksveriges garderober.

CLUB 7/FOLK YOU

Skönt häng och spontana jam i Slottsparken.

LIRA LOUNGE

Ni känner väl till Lira som är en av de mer betydande musiktidskrifterna inom områden som folkmusik, världsmusik, visa och jazz? I år finns hela redaktionen på plats ute på Hesselby och gör intervjuer med festivalens artister. Redaktionen möter också sina läsare i Lira Lounge.

YTF

Pierre Ström, nestorn inom den svenska vistraditionen, presenterar ett stort antal sjungande kollegor från YTF i den fina gamla vinkällaren på Plaisiren.

SPELMANSSTÄMMA

Stämman på borggården leds också av Pierre och är öppen för alla som vill vara med.

KURSER

Förra året blev alla kurser på festivalen snabbt fullbokade. I år kan vi bjuda på bland annat:

UFIS- FOLK YOUTH CAMP

SÅNGWORKSHOP – SEASHANTIES OCH IRLÄNDSKA SÅNGER  med DAG WESTLING

VISSTUGA med ULRIKA GUNNARSSON

FOLKSAMLING med ANNA ÖBERG OCH OLOV MISGELD

TONING med MARIE BERGMAN

OLDTIME & BLUEGRASS GUITAR med HAYES GRIFFIN

POLSKEDANSWORKSHOP med JULIA PERSSON

NYA STJÄRNOR kommer du också att kunna upptäcka på festivalen, exempelvis JUHA MULARI som nyligen knöts till Petters nya skivbolag BABA.

KRANTZ är Richard Krantz, som tilldelades Guitar People’s Prize 2012.

BOTTLENECK JOHN är prisad för sitt nya bluesalbum och grammisnominerad i Tyskland.

Vill du ackreditera dig går det bra att göra det snarast genom att kontakta någon av oss på press:

Christina Glaeser

christina@stockholmfolkfestival.se

Mia Lundgren

mia@stockholmfolkfestival.se

Ange namn, e-postadress, mobilnummer samt vilken redaktion du kommer att arbeta för.

Vill du intervjua någon av de inblandade i festivalen går det också bra att kontakta oss.

VARMT VÄLKOMMEN TILL STOCKHOLM FOLK FESTIVAL 9-11 AUGUSTI