Svenska Brukarföreningen

Programmet släppt till Svenska Brukarföreningens Seminarium 23/9 2015 i Bonnierhuset - Är politisk ideologi viktigare än att rädda våra liv?

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2015 17:42 CEST

Nu är det dags för Svenska Brukarföreningens seminarium 2015.

Boka din plats redan idag för ett otroligt spännande möte med många intressanta talare.

Årets tema: Är politisk ideologi viktigare än att rädda våra liv?

Datum: 23 september 2015, kl. 09:00-17:00 (registrering börjar 08:00).

Plats: Bonnierhuset, Torsgatan 21, Stockholm.

Bokningar görs genom hemsidan: http://www.seminariumbysbf.se/ eller genom att ringa 08 – 20 80 70.

Du kan också mejla din beställning till bokning@seminariumbysbf.se.

Ange namn, telefon, e-post, antal deltagare, namn på deltagare, fakturaadress samt er organisation.

Pris:
500kr/person.
250:- för studenter.
Gratis för medlemmar.

Bekräftelse från oss räknas som biljett.

För frågor, kontakta Magnus Brahn på 0763 – 41 06 41.

Välkomna!

Medverkar gör bl.a.

* Anti Avsan (m), riksdagsledamot och ledamot i Justitieutskottet.

* Damon Barrett, Director, International Centre on Human Rights and Drug Policy; Visiting Fellow, Human Rights Centre, University of Essex; PhD student, Faculty of Law, Stockholm University. Human rights and the UNGASS on Drugs: Where does Sweden stand? (Mänskliga rättigheter och UNGASS: Var står Sverige?)

* Inger Forsgren, ordförande i RFHL Riks.

* Björn Fries (v), Fd narkotikasamordnare åt regeringen.

* Ted Goldberg, professor i sociologi. Antaganden om problematisk konsumtion styr synen på substitutionsbehandling.

* Christina Gynnå Oguz, narkotikaexpert och f d chef för UNODC Afghanistan samt f d departementsråd i Socialdepartementet med ansvar för narkotikafrågor.

* Mikael Johansson, ordförande i Skåne Brukarförening.

* Magnus Linton, journalist och författare till den nya boken Knark – en svensk historia.

* Lina Pastorek, kansliråd och samordnare för UNGASS på Socialdepartementet, om Regeringens förberedelser och prioriteringar inför UNGASS.

* Karin Rågsjö, riksdagsledamot (v). En annan politik - ett måste.

* Socialstyrelsen (Kajsa Laxhammar, jurist, Marcus Nydén, jurist, Annika Remaeus, utredare, & Daniel Svensson, utredare) om deras förslag till nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelsassisterad behandling vid opioidberoende.

* Mat Southwell, technical advisor and global advocate on drugs and HIV. Global advocacy done by and for people who use drugs - examples, lessons and opportunities ahead. (Exempel, lärdomar och möjligheter från global aktivism av och för människor som använder narkotika)

* Berne Stålenkrantz, ordförande i Svenska Brukarföreningen.

Moderatorer: Hanna Solberger, journalist & Yvonne Zätterman-Åberg, socionom, Unik Resurs AB.

Evenemanget på Mynewsdesk

Ladda ner programmet

Svenska Brukarföreningen (SBF) är en ideell organisation som består av och stödjer narkotikaanvändare av lagliga och illegala preparat som har eller vill ha underhållsbehandling för sitt opiatberoende eller andra droger. SBF stödjer såväl harm reduction som mänskliga rättigheter.