Projectplace

Projectplace lanserar ”Gilla”-funktion

Pressmeddelande   •   Jun 23, 2011 08:29 CEST

Det första av flera steg där Projectplace arbetar med positiv förstärkning för att skapa engagemang i projekten är en Facebook-inspirerad Gilla-funktion i projektverktyget. Den nya funktionen ger projektmedlemmarna möjlighet att snabbt ge positiv feedback till sina teammedlemmar och på så sätt skapa ett större engagemang och deltagande.

En av de främsta orsakerna till Facebooks enorma framgångar är möjligheten att ”Gilla” inlägg, länkar och bilder. Funktionen uppmuntrar till positiv feedback och gör det enkelt för användarna att delta i diskussionen även när det inte finns tid att skriva en kommentar. Engagemanget skapar en positiv och kreativ atmosfär och uppmuntrar till mer socialt beteende med fler inlägg och uppdateringar.

– Det är anledningen till att vi har implementerat en Gilla-funktion i Projectplace i den här produktreleasen. Med den här funktionen får projektledaren ett kraftfullt verktyg för att uppmuntra starkare engagemang i projektet för att förbättra resultaten, säger Mattias Hällström, grundare och ansvarig för R&D på Projectplace.

Inom beteendevetenskapen förklaras den mänskliga reaktionen på positiv feedback som återkommande förstärkning genom frigivning av dopamin, en signalsubstans som är intimt sammanbunden med känslolivet. Positiv feedback skapar förtroende och minskar defensivt beteende – det är en kraftfull social mekanism som sitter djupt rotad i människan. Mekanismen har utvecklats för att människor snabbt ska kunna anpassa sitt beteende till varandra för att kunna samarbeta effektivt.

– Ett projekt är ett socialt nätverk där människor arbetar tillsammans mot gemensamma mål, säger Mattias Hällström. Nyckeln till framgångsrik projektledning är att förstå hur man får ett sådant system att fungera så smidigt och effektivt som möjligt. Interaktion, acceptans och ett fritt informationsflöde ökar chanserna för att medarbetarna ska förstå sina gemensamma mål, och det är det som Gilla-funktionen ska främja. Vi är övertygade om att positiv feedback hjälper till att öka engagemanget i projekten och att människor dessutom har roligare när de arbetar i projekten.

Sedan lanseringen av Konversationer på den sociala projektöversikten i september 2010 har Projectplace arbetat för att stödja Social Project Management i sin produktutveckling. I vår Product Roadmap kan du se vad vi planerar att utveckla.

Se en film om hur man "Gillar" i Projectplace här.

Kontaktperson för media:
Emma Hansson, Marketing Manager
Tel: 0768- 63 37 31, E-post: emma.hansson@projectplace.com

Pressrum för medier: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/projectplace_international

Följ oss:
Flickr

Projectplace International, tidigare känt som Projektplatsen, är marknadsledande i Europa inom projektsamarbete på webben. Sedan 1998 har Projectplace varit pionjär inom utvecklingen av projektverktyg online, inspirerat av Social Project Management.Tjänsten är tillgänglig på sju språk och hittills har över 660 000 använt verktyget till att förbättra kommunikation och samarbete i sina projekt. Företaget har drygt 120 anställda med huvudkontor i Stockholm och lokala kontor i Frankfurt, Amsterdam, Oslo och Köpenhamn. Besök oss på www.projectplace.se/