Tethys Oil AB

PROSPEKTERINGSBORRNING EFTER NATURGAS INLEDD ONSHORE TURKIET

Pressmeddelande   •   Sep 05, 2008 11:12 CEST

Du kan se hela pressmeddelandet inkl. bifogade filer här:

Borrningen Copkoy-1 på licens 3999 i Trakien onshore Turkiet har påbörjats. Borrningen beräknas pågå under tre veckor och nå ett djup om 1 450 meter.

Borrplatsen ligger i nordvästra Turkiet, omkring 15 kilometer sydöst om staden Uzunköprü och omkring 200 kilometer väster om Istanbul (Lat: 41° 11΄27.86, Long: 26° 48΄32.21). Borrningen kan följas genom bilder på www.tethysoil.com.

Copkoy-1 borras på en antiklinal struktur som identifierats genom 2D-seismik som insamlades under 2007. Borrmål är två sandstensreservoarer från tertiärtiden. Den tertiära sandstenen (som bildades för omkring 30 miljoner år sedan) utgör den huvudsakligen producerande bergarten i de omkringliggande naturgasfälten.

Tethys har 25 procents andel i licensen och är partner med Aladdin Middle East Ltd som har resterande 75 procent och är operatör.

(för karta se bifogad fil)

Tethys Oil AB (publ)
Tethys Oil är ett svenskt energibolag med inriktning på identifiering och utbyggnad av samt produktion från olje- och naturgastillgångar i Mellanöstern, Nordafrika och Europa. Tethys strategi är att huvudsakligen investera i projekt i områden med kända olje- och naturgasförekomster som inte utvärderats fullt ut med modern teknik. På så vis kan hög avkastning nås med begränsad risk.

Tethys har licensrättigheter i Oman, Marocko, Frankrike, Spanien, Turkiet och Sverige. Aktierna är noterade på First North (TETY) i Stockholm. Remium AB är Certified Adviser.

Hemsida: www.tethysoil.com

Magnus Nordin