ProstaLund

ProstaLund förlänger samarbetet med distributör i Holland

Pressmeddelande   •   Aug 10, 2007 14:47 CEST

Medicinteknikbolaget ProstaLund förnyar avtalet med den holländske distributören PelviTec BV. Bolaget med säte i Delft fortsätter därmed den framgångsrika marknadsföringen av ProstaLunds värmebehandling av godartad prostataförstoring, CoreTherm®, på den holländska marknaden.

”CoreTherm är en säker, effektiv och medicinskt innovativ metod för behandling av godartad prostataförstoring och introduktionen av tekniken har gett oss en utomordentlig position på den holländska urologimarknaden. Enligt den holländska urologföreningens riktlinjer är CoreTherm det enda acceptabla alternativet till traditionell kirurgi samt dessutom ett annorlunda och bättre alternativ av metoden värmebehandling,” säger Hero Mulder, VD PelviTec BV.

ProstaLunds behandlingssystem finns idag representerat på ett antal kliniker i Holland och tillväxten i marknaden är generellt sett bra.

”Vi är mycket nöjda med utvecklingen i Holland, samarbetet med PelviTec fungerar utmärkt och vårt system har fokus såsom en av deras viktigaste produkter. Positivt att konstatera är också att holländska urologföreningen med referens till vår kliniska dokumentation ställer sig bakom användningen av vårt behandlingssystem CoreTherm som en effektiv behandling av godartad prostataförstoring,” säger Ulf Rosén, VD ProstaLund AB.

* CoreTherm® är ett behandlingssystem, utvecklat av ProstaLund, för behandling av godartad prostataförstoring.
Till skillnad från kirurgisk behandling, som förutom tid i operationssal kräver några dagars sjukhusvård sker värmebehandling med CoreTherm genom en kateter under lokalbedövning i ett vanligt mottagningsrum och tar
i snitt ca 15 minuter.

För mer information, v.v. kontakta Ulf Rosén, VD ProstaLund 018-418 19 00, 0706-86 29 16

ProstaLund® är verksamt inom medicinteknik. Bolaget utvecklar och säljer utrustning för behandling av godartad prostataförstoring baserat på en unik individanpassad mikrovågsbehandling, som sker under samtidig temperaturmätning. Verksamheten, som bedrivs i nära samarbete med ledande universitet och sjukhus i såväl Sverige som runt om i världen introducerades 1998 och i slutet av 2002 erhöll bolaget FDA-godkännande. I dagsläget har drygt 18.500 patienter genomgått behandling med ProstaLunds utrustning och metoden används idag på drygt 200 sjukhus i Sverige, övriga Europa och USA. www.prostalund.com.