TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Protite - från Wallenbergbolag till medarbetarägt

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2012 09:33 CEST

Få svenska företag lär ha tagit steget från Wallenbergsfärens Investor till renodlat medarbetarägt företag. Protite i Ängelholm har gjort det. VD Zvonko Turujlija förklarar hur det gick till:
– Det var när Investor beslöt lägga ned Sydsvenska rem- och läderfabriken på 60-talet, som en grupp engagerade anställda gick in som nya ägare. Sedan dess har det varit ett stabilt företag och de senaste årens ekonomiska kurvor pekar uppåt.

Idag är Protite bland annat känt för att ha levererat vita paradlivremmar till den kungliga högvakten vid Kronprinsessbröllopet. Det gav en hel del media 2010. VD Zvonko Turujlija, som kom till Protite (uttalas "protajt" profesionell tätning) för snart tre år sedan säger:
– Affärsupplägget innebär spetskompetens inom våra specialområden packningar, maskinskydd och industrisömnad. Vi är en renodlad underleverantör med kundspecifika lösningar till främst den tillverkande verkstadsindustrin i Sverige. Kopplingen till teko är vår omfattande industrisömnad i läder och andra material.
Protite har all tillverkning i Ängelholm och alla nya produkter utvecklas i nära samarbete med uppdragsgivaren:

– ­ Vi är behjälpliga med val av material och lämplig produktionsmetod från prototyp till serieproduktion. En anpassad bra lösning för den aktuella applikationen är alltid vår högsta ambition. Dessutom har svensktillverkat fortfarande stor betydelse, säger han.
Hur är det att vara VD för ett renodlat medarbetarägt företag?
– Eftersom de allra flesta medarbetare är delägare så finns det ett mycket stort engagemang och ansvarstagande i verksamheten. Trivselfaktorn är hög och det är viktigt. Vi har i princip ingen personalomsättning förutom pensioneringar. När vi tar in nya medarbetare erbjuds de att bli delägare när det blir några aktier till salu.
Protites försäljning och marknadsföring skiljer sig något:

– När det gäller försäljning så handlar det om direktkontakt med kunderna och när det handlar om marknadsföring är det mässor och vår uppdaterade hemsida som gäller. Vi har inget traditionellt återförsäljarled då produkterna är kundspecifika, säger Zvonko Turujlija som tidigare varit VD för ett plastbearbetande företag i Helsingborg.

Tillväxten för Protite finns dels inom den befintliga kundstocken, dels genom nya kunder:
– Exportandelen är idag 15 procentt. Tillväxtpotentialen finns i Norden. Målet är att vi ska öka vår omsättning från dagens 24 miljoner till 30 miljoner om tre år. Så här långt ser det bra ut. Vi väntar oss ett bra 2012. Under årets nio först månader har vi haft ett fint utfall både omsättnings- och  resultatmässigt. Vi har för avsikt att genomföra bytet av affärssystem och maskininvesteringen enligt planerna.
– Orderläget ser bra ut de kommande veckorna, även om vi märkt av en något minskad försäljning efter semestern, säger Zvonko Turujlija.
Protite, som har 20 anställda, är medlem i TEKO.