Hållbart Evenemang

PS Occasion första eventbyrå att samarbeta med Hållbart Evenemang!

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2019 18:11 CEST

PS Occasion har ett uttalat mål att arbeta med hållbarhet kring alla sina event och tar nu steget att gå från ord till handling genom att ingå ett samarbete med Hållbart Evenemang. Planeringsverktyget Hållbart Evenemang kommer att säkerställa att PS Occasion får med sig hållbarhet som en grundpelare när de producerar event tillsammans med sina kunder. Sedan ett par månader tillbaka går det också att hållbarhetscertifiera event genom Certifieringen Hållbart Evenemang, något som nu PS Occasion kan addera i sin portfölj.

"Det gläder oss att PS Occasion tar ett så stort kliv och verkligen vill göra skillnad och skapa mer hållbara event! Vi har många befintliga användare i vårt verktyg som uttrycker att de får stöd i hållbarhetsarbetet kring ett event, men att PS Occasion som större byrå nu vill växla upp i sitt arbete innebär att vi kan få många event att bli mer hållbara, och det ger stor effekt. Vi inser också att det inte går att förändra branschen över en natt, men vi ser verkligen fram emot resan tillsammans med PS Occasion säger Simon Strandvik, VD på Greentime.

”Vår bransch måste ta ett större ansvar i att presentera hållbara lösningar för våra kunder. PS Occasion vill förflytta varumärken in i framtiden och då handlar det inte bara om att ha en hög kreativ höjd och nå ut med budskap på nya finurliga sätt utan även om att göra det på ett så hållbart vis som möjligt. Genom vårt samarbete med Hållbart Evenemang har vi möjlighet att systematisera arbetet och alltid erbjuda hållbara lösningar för våra uppdragsgivare ur ett ekologiskt såväl som ekonomiskt och socialt perspektiv.” säger Anna Pesula, Hållbarhetsansvarig på PS Occasion

Om PS OccasionPS Occasion är Nordens ledande upplevelsebaserade kommunikationsbyrå med huvudkontor i Stockholm. PS Occasion grundades 1997 och har idag en omsättning på 200 miljoner kronor och ett sjuttiotal medarbetare. PS Occasion erbjuder kommunikationslösningar inom event, design och marknadsföring, mer information och kontaktuppgifter på www.psoccasion.se

Om Hållbart Evenemang Greentime driver planeringsverktyget Hållbart Evenemang som riktar sig till eventarrangörer med syfte att genomföra mer hållbara event. Greentime driver även certifieringen Hållbart Evenemang. För att uppnå certifieringen arbetar arrangören bakom evenemanget i planeringsverktyget Hållbart Evenemang och uppnår de 30 obligatoriska kraven och plockar minst 50% av den totala poängen. När arrangören känner sig klar kopplas en extern revisor in som granskar svaren och vid godkänd revision har arrangören rätt att kommunicera att evenemanget är ett certifierat Hållbart Evenemang. Platskontroll genomförs under evenemanget och därefter får arrangören ett protokoll med iakttagelser och förbättringsförslag. www.hallbartevenemang.se

Simon Strandvik
Greentime
E-post: info@hallbartevenemang.se
Webbplats: www.hallbartevenemang.se

Anna Pesula
PS Occasion
E-post: anna.pesula@psoccasion.se
Webbplats: www.psoccasion.se

Syftet med certifieringen Hållbart Evenemang är att möten och evenemang ska bli mer hållbara, för det finns mycket att göra. För att uppnå certifieringen arbetar arrangören bakom evenemanget i planeringsverktyget Hållbart Evenemang där det är markerat vilka frågor som är obligatoriska. Evenemanget måste också uppnå minst 50% av de poäng som går att plocka i verktyget. När arrangören känner sig klar kopplas en extern revisor in som granskar svaren och vid godkänd revision har arrangören rätt att kommunicera att evenemanget är ett certifierat Hållbart Evenemang. Platskontroll genomförs under evenemanget och därefter får arrangören ett protokoll med iakttagelser och förbättringsförslag. Längs vägen finns Greentime som en stöttande pelare.

www.hallbartevenemang.se