Universal Music Sweden

Psykadeliska kollektivet GOAT släpper ”Commune” och åker på turné

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2014 09:30 CEST

Stranded / Universal

Ännu starkare än debuten, möter förväntningarna, ett band som förädlar ett eget uttryck. GOATs andra album Commune möts inte av annat än lovord. I fredags började deras tolv dagars turné runt om i Europa.

När GOAT släppte debutalbumet World Music hösten 2012 så hyllades dem av den internationella kåren. Deras alternativa ”voodoorock” var ny i sitt slag och förställde lyssnaren i ett transliknande tillstånd med sina afrikanska influenser blandat med 70-tals gitarrer, synergiska melodier och beats.

GOAT’s mysticism och identitetslöshet fortsätter att locka lyssnaren under Commune. Flera internationella musikbloggar har öst lovord över det uppföljande albumet och beskriver det som ” a splendid second studie set”, "Still as groovy and downright joyous as they ever were”. Siten Echoes and Dust skriver: “Join the cult, join the commune, join Goat.”

Commune släpps idag via Stranded i Sverige, Sub Pop i Nordamerika och Rocket i resten av världen.

Tracklist:

1. Talk to God
2. Words
3. The Light Within
4. To Travel the Path Unknown
5. Goatchild
6. Goatslaves
7. Hide From the Sun
8. Bondye
9. Gathering of Ancient Tribes

Sagt om Commune:

”GOAT’s debutalbum från hösten 2012 flög in under radarn i Sverige men höjdes till skyarna av engelska rockkritiker. Uppföljaren är inte samma uppercut från ingenstans, men är ännu starkare.” – Jan Gradvall DI , 4/5