Sveriges Television AB

Public viewing: Christina Jutterström kommenterar kulturministerns tolkning av anslagsvillkoren

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2006 14:24 CEST

Christina Jutterström kommenterar kulturminister Leif Pagrotskys tolkning av SVTs anslagsvillkor avseende rätten att ta betalt av näringsidkare som vill visa fotbolls-VM:

SVT äger tillsammans med TV4 rättigheterna för fotbolls-VM 2006. I rättigheterna ingår också så kallad public viewing. Det vill säga rätten att ta betalt av aktörer som kommersialiserar sändningarna, till exempel sportbarer eller företag som på sportarenor tar inträde av publiken för att visa fotbolls-VM.

- Vi lever i en kommersialiserad värld där SVT försöker orientera sig enbart med tittarnas intressen för ögonen. När vi nu fått veta att vi inte kan ta betalt för de så kallade public viewing-rättigheter vi förvärvat och betalat för, överlåter vi dem till vår samarbetspartner i VM-fotbollen, TV4, säger Christina Jutterström, VD SVT. De näringsidkare som Leif Pagrotsky ömmar för kommer därmed ändå att få betala för rättigheterna att visa fotbollen.

- Samtidigt kräver vi en gedigen utredning, där SVT får vara representerat, av den väsentliga frågan om vilka möjligheter vi har att i framtiden ta betalt och hävda vår upphovsrätt. Samtliga SVTs intäkter vid sidan av tv-avgiften, som till exempel från försäljning av visningsrätter till andra tv-bolag etc, återförs alltid till programverksamheten för att komma vår publik till del.

- Jag är ytterst förvånad över att medieministern på detta sätt går in och detaljstyr SVT, som enligt ministerns proposition om public service ska vara oberoende av och självständigt i förhållande till politiska maktsfärer. Så vitt jag vet har något liknande aldrig tidigare skett under det här företagets 50-åriga verksamhet, avslutar Christina Jutterström.